מסמכי פנמה ממשיכים לעורר סערות: ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון טען אתמול כי הוא ומשפחתו לא מתכוונים לקבל רווחים מהחברה שהקים אביו המנוח באמצעות פירמת עורכי הדין מפנמה, מוסאק פונסקה, שדבר קיומה נחשף בימים האחרונים במסגרת ההדלפה הגדולה. נשיא ארה"ב ברק אובמה קרא לנצל את הפרשה לקידום רפורמה בינלאומית בתחום המיסוי.



עם פרסום המסמכים הראשונים של מוסאק פונסקה בתחילת השבוע נחשף כי איאן קמרון, אביו של ראש הממשלה שהלך לעולמו חודשים ספורים לאחר שמנהיג השמרנים נבחר לראשות הממשלה במאי 2010, השתמש בפירמה הפנמית להקמת חברת בליירמור, שפעלה במקלטי המס בפנמה ובאיי הבהאמה ומעולם לא שילמה מס לאוצר הבריטי. בשנת 2010 עברה החברה לאירלנד ושם החלה לשלם מס תאגידים לרשויות במדינה.



בעקבות החשיפה ועל רקע קריאתו של מנהיג הלייבור, ג'רמי קורבין, לבצע חקירה על ענייני המיסוי של קמרון נאלצו ראש הממשלה ומשרדו לפרסם שלוש הבהרות, ובהן נטען כי לקמרון אין אחזקות בחברה וכי מדובר בעניין משפחתי. אולם כאשר הביקורת לא פסקה פרסם אתמול דאונינג 10 הודעה נוספת בעניין. "אין חשבונות או קרנות נאמנות בחו"ל שמהן ראש הממשלה, גברת קמרון או ילדיהם ירוויחו בעתיד", מסר דוברו של קמרון.



נשיא ארה"ב ברק אובמה התייחס לראשונה לפרשת מסמכי פנמה ביום שלישי בערב וקרא לקדם רפורמה בינלאומית בתחום המיסוי והמאבק במקלטי המס. "אין ספק שהבעיה העולמית של העלמות מס היא בעיה אדירה", אמר בהופעה בלתי מתוכננת בפני כתבי הבית הלבן. "הבעיה היא שהרבה מהדברים האלה חוקיים". הוא הוסיף: "אסור לנו להפוך מעורבות בהעברות כספים רק לצורך הימנעות ממסים למשהו חוקי".



בתוך כך, אתמול נמשכו החשיפות ממיליוני המסמכים. "הגרדיאן" דיווח כי אנשי מוסאק פונסקה סייעו לחברת הנפט האיראנית פטרופארס אף שהייתה ברשימת הסנקציות האמריקאיות, אולם הם גילו על כך במקרה לפני כשש שנים לאחר שהתברר להם כי החברה רשומה בכתובת באיי הבתולה הבריטיים כמו חברה אחרת שנכנסה לרשימת העיצומים.



גילוי נוסף היה כי דומיניק שטראוס־קאהן, מנכ"ל קרן המטבע העולמית לשעבר, ששמו נקשר בשערוריות מין חוזרות ונשנות בשנים האחרונות, ניהל גם הוא חברה שהיו לה קשרים עם עשרות חברות במקלטי מס בחו"ל. לפי המסמכים שנחשפו ב"לה מונד", באוקטובר 2013 בלוקסמבורג הוא החל לנהל חברה בשם ליין, שטראוס־קאהן ושותפים, שאחת מחברות הבת הקימה ללקוחות עשירים חברות במקלטי מס מאז שנת 2005.



מקורבים לשטראוס־קאהן הכחישו שהוא היה מודע לפרטים על החברות שפעלו במקלטי המס. "הוא לא היה מעורב בניהול היומיומי של הקרנות ואפילו פחות מכך בפעילויות של ניהול ההון", אמר אחד הגורמים לעיתון.