המשבר הבא באיחוד האירופי צפוי להיות משמעותי, בעיקר לאור משבר הפליטים והניסיונות לקרב בין טורקיה לאיחוד האירופי. הפרלמנט הגרמני אישר היום ברוב מוחץ את אחד הנושאים הכי רגישים מבחינת הטורקים, והודיע כי הוא מכיר ברצח הארמנים על ידי הטורקים (אז האמפריה העותומאנית). מדובר ברצח עם במסגרתו נרצחו בין מיליון למיליון וחצי בני אדם, אך ברחבי העולם נזהרו מלהכיר בכך, למרות לחץ גדול שמנסים הארמנים להוביל כבר עשרות שנים.



הפרלמנט הגרמני לקח החלטה שברחבי העולם נמנעים מלקבל כבר שנים ארוכות. מי שהחליט להתייחס לעניין הוא יו"ר הפרלמנט, נורברט למרט שטען כי הוא מוכן לקבל את העובדה שהנושא הזה הוא רגיש ונתון במחלוקת: זה נושא כואב, אבל אנחנו לא חוששים להתעמת גם עם נושאים כאלה. זה שהבענו את דעתנו בנושאים כאלו בעבר, ואף שהעברנו ביקורת, לא סיכנו את יחסינו עם מדינות אחרות.



אנחנו עושים זאת על מנת להגיע למצב של הבנה, פיוס ושיתוף פעולה. יו"ר הפרלמנט הדגיש כי מה שקורה כעת לא קשור בכלל לדברים שקרו בעבר, אך אותת כי היא צריכה לבדוק את עצמה, כיוון שהאחריות שלה תהיה על מה שיקרה בעתיד. מדובר בכאב ראש לא פשוט עבור הממשלה הגרמני, כשאנגלה מרקל אמרה לאחר קבלת ההחלטה כי היחסים בין טורקיה לגרמניה הם חזקים ויציבים. 



התגובה הטורקית לא איחרה לבוא, כשראש הממשלה הטורקי החדש, יילדרים, הגיב לדברים וטען כי נעשתה טעות חמורה מאוד: "ההחלטה האחרונה של גרמניה אינה נכונה, היא גורמת להרעה במצב היחסים בין המדינות ופוגעת בהן באופן חמור". מי שקיבלה את ההחלטה בצורה חיובית היא ממשלת ארמניה, שמבחינתה מדובר אולי בצעד הגדול ביותר בנושא. 



ישראל נמנעה מהכרה ברצח העם הארמני עד עכשיו, ובאופן רשמי לא קיבלה החלטה בנושא, ולא צפויה לקבל אחת כזאת בקרוב. מי שכן התבטא על כך בעבר הוא יו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין, שטען כי ישראל מחויבת לעשות זאת, בעיר לאור הטרגדיות שעבר העם היהודי: ""הכנסת לא יכולה להתעלם מהנושא. יש מדינות שלא הכירו בנושא אבל הפרלמנטים שלהם קיבלו החלטות".



הוא סיפר כי ביקר בעבר בארמניה באתר ההנצחה לנספים והיה לו קשה להתעלם ממה שראה. "אני לא אומר את הדברים כדי למצוא חן בעיני הממשלה הארמנית כדי לקבל הצבעות באו"ם אלא מתוך מוסריות גרידא". יו"ר הכנסת אמר כי הוא נשאל מדי פעם מדוע ישראל מתעלמת מהנושא הארמני והוסיף: "אני מקווה שעד שנציין 101 שנה לנושא כבר יהיו לי תשובות לא מגומגמות לשאלה מדוע המכנסת לא מציינת את היום הזה". בעבר אף קראה ועדת החינוך של הכנסת למליאת הכנסת, "לקבל החלטה היסטורית מתבקשת הקוראת לממשלת ישראל להכיר ברצח העם הארמני".