יוזמה חדשה של האו"מ והאחוד האירופי לשכנע את ישראל להקים במזרח התיכון אזור חופשי מניסויים גרעיניים. לשם כך הגיע היום (ראשון) לישראל ד"ר לסינה זארבו מנכ"ל ארגון "האמנה הבינלאומית ניסויים גרעיניים", CTBTO. בביקורו הקצר שימשך יומיים ייפגש ד"ר זרבו עם מנכ"ל הוועדה לאנרגיה אטומית, זאב שניר, עם פקידים ממשרד החוץ ועם שרים בממשלה.



הביקור הוא גם לציון 20 שנים לכינון האמנה. ישראל חתמה על האמנה, אך טרם אשררה אותה, יחד עם עוד שבע מדינות - מצרים, אירן, צפון קוריאה, סין, הודו פקיסטן וארצות הברית. בלי אשרורן של שמונה המדינות האלה האמנה אינה יכולה להכנס לתוקף. אף שבפועל למעט צפון קוריאה גם המדינות שלא אשררו אותה מכבדות אותה ואינן מבצעות ניסויים גרעיניים. האמנה היא כוללת ואוסרת ניסויים גרעיניים בים, ביבשה, באוויר, מתחת לקרקע מתחת לים ובחלל.



הסיבה לסרוב ישראל לאשרר אותה הוא כפול. ראשית משום שארצות הברית אינה מאשררת את האמנה. והסיבה השנייה היא שישראל ממתינה שמצרים ואירן יעשו זאת. וזאת בשעה ששתי מדינות אלה מעכבות את אשרורן בטענה שישראל אינה עושה זאת. הרעיון החדש שמעלה ד"ר זרבו ובו תומכת גם שרת החוץ של האחוד האירופי פרדרקיה מוגריני, הוא שגם ללא אשרור האמנה יסכימו ישראל וכל מדינות המזרח התיכון להכריז כי לא יבצעו ניסויים גרעיניים.



בפועל זהו המצב ועד כמה שידוע במזרח התיכון לא בוצע מעולם ניסוי גרעיני. הניסוי הגרעיני היחיד, שמיוחס לפי פרסומים זרים למעורבות ישראלית, היה ב-1979 במשותף עם דרום אפריקה מעל לאוקיינוס ההודי. גם אירן, שעד שלפני כשנה כחתמה על הסכם המגביל את תכנית הגרעין שלה, לא ביצעה ניסוי כזה, גם כשהיתה קרובה להרכבת נשק גרעיני.



מאחורי היוזמה החדשה מסתתר גם ניסיון לקדם רעיון ישן של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) לכונן במזרח התיכון אזור חופשי מנשק גרעיני. ישראל מתנגדת לרעיון משום שפירושו כי יהיה עליה להכריז על מלאי בנשק הגרעיני המיוחס לה ולהתפרק ממנו. כידוע, מדיניותה הרשמית של ישראל נודעת כ"עמימות גרעינית" לפיה ישראל אינה מצהירה, אך גם לא מכחישה שיש לה נשק גרעיני. ד"ר זרבו מאמין כי אם יצליח לשכנע את ישראל להכריז על נכונות להצטרף לאזור חופשי מניסויים גרעיניים – צעד שיש לו משמעות סמלית זה יהיה מהלך ביניים, מעין גשר שעשוי אולי לקדם את כגם כנון של מזרח תיכון נקי מנשק גרעיני.



ואולם מקורות דיפלומטיים מעריכים כי ישראל תדחה את היוזמה החדשה של ד"ר זרבו וגם לא תסכים לאשרר את האמנה למניעת ניסויים גרעיניים.


ד"ר זרבו הוא גיאופיסקאי מבורקינה פאסו שבמערב אפריקה ולפני קצת יותר משנה בקר בישראל אך לא הצליח לשכנע את מנהיגיה כי ישראל תאשרר את האמנה. פניות לקבל את עמדת ישראל או תגובה ללשכת התקשורת של משרד ראש הממשלה שמדבררת את הועדה לאנרגיה אטומית לא נענו.