ממשלת מצרים הגיבה לראשונה היום (שלישי) על החלטת בית המשפט לבטל את הסכם האיים עם סעודיה, ומסרה כי "מכבדים את החלטת בית המשפט". תגובה זו מגיעה בעקבות ההודעה כי בית משפט לעניינים מנהליים במצרים ביטל את הסכם שרטוט הגבולות הימים בין סעודיה למצרים, במסגרתו הועברו שני איים בים סוף לחזקתה של ריאד. הרכב השופטים קבע, כי ההסכם שלפיו משיבים לידי סעודיה את הריבונות על האיים טיראן וסנפיר "אינו תקף".



העותרים טענו כי ההסכם שנחתם סותר הסכמים שנחתמו בתחילת המאה העשרים ועל פי החוקה אינם ניתנים לשינוי בפרלמנט. במקביל, מקורות משפטיים בקהיר מסרו כי למרות ביטול ההסכם, שגרר תגובות קשות ואף הפגנות ברחוב המצרי, לממשלה יש זכות לערער על הפסיקה בערכאה עליונה יותר.



ההסכם בין שתי המדינות, שעליו הוכרז באפריל, עורר סערה ומחאות במצרים. רבים במדינה התייחסו אליו כאל הפרת ריבונות וכוויתור על שטחים מצרים. הסכם שרטוט הגבולות בין סעודיה למצרים עורר סערה גדולה, לאחר שמתנגדי ההסכם טענו כי לנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי, אין סמכות להשיב לסעודיה את שני האיים שבמצרי טיראן.




ההבטחות לישראל


יש לציין כי למרות שסעודיה מוגדרת כ"מדינת אויב", בישראל התייחסו בחיוב להסכם. שכן, עם העברת האיים האסטרטגיים טיראן וסנפיר הכירה סעודיה בהסכם השלום של מצרים עם ישראל מ-1979, ואף התחייבה לשמור עליו. בהסכם זה צוין, בין היתר, כי ישראל ומצרים "רואים במצר טיראן ובמפרץ עקבה נתיבי מים בינלאומיים הפתוחים לכל האומות לחופש שיט וטיס בלתי ניתן להתניה".



בעקבות ההסכם דווח בקהיר כי ישראל קיבלה מריאד התחייבות לכבד את ההתניות של קהיר במסגרת הסכם השלום. בנוסף הבטיחו בערב הסעודית, כי האיים יישארו מפורזים, ולא יורשו להיכנס אליהם חיילים חמושים.



כזכור, עיתון "אל־אהראם" הממסדי פרסם בחודש אפריל כי מצרים וישראל ניהלו מגעים בעניין ההתפתחות בשרטוט הגבולות הימיים בין מצרים לסעודיה במפרץ עקבה, שסוכמו מוקדם יותר במהלך ביקורו ההיסטורי של מלך סעודיה סלמאן.