טורקיה מאשימה את דאעש בפיגוע הקשה שהתרחש אמש בנמל התעופה באיסטנבול. פרופסור עוזי רבי, ראש החוג למזרח תיכון באוניברסיטת תל אביב, הסביר את הסיטואציה בשיחה עם ניסים משעל ורוני בר-און ב"רדיו ללא הפסקה 103FM": "כל הסימנים מראים שאת הפיגוע ביצע ארגון דאעש, שמפגע בעיקר במטרות אזרחיות 'קשות', אקסטרווגנטיות, בניגוד מוחלט למחתרת הכורדית, ה-PKK, שמפגעת במטרות מוסדיות כמו כוחות שיטור. ארדואן זרע רוח ועכשיו הוא קוצר סופה. מדיניות 'הדלתות המסתובבות' והניסיון שלו לשאת חן בעיני דאעש, הפכו להיות מאוד בעייתיים. ועכשיו המדינה האסלאמית מנצלת את הנגישות שיש לה, את התשתיות העמוקות שלה, במיוחד באיסטנבול. זה לא הפיגוע באורלנדו שבוצע על ידי 'זאב בודד', כאן יש תשתיות ודאעש במצב הזה מוציא את כל מה שהוא יכול, במיוחד באיסטנבול".



"זה מתלבש היטב על ארדואן עם ההסכם עם ישראל, עם ההתנצלות לפוטין, שבהם הוא השלים את תהליך הדה לגיטימציה שלו בעיני דאעש בכל מה שקשור ל'מוסלמים נכונים'", הדגיש פרופ' רבי. "מבחינתם יש כאן 'מוסלמי מזויף', בעגה של דאעש זה נקרא 'האויב הקרוב' ובעיניהם חובה להכות בו. זה לקח למי שחושב, שבמזרח תיכון כזה, הוא יכול להחזיק את המקל בשני קצותיו, לשלוט במציאות, 'לעבוד על כולם', לשחק עם דאעש, ללכת נגד הכורדים, לייצר כל מיני דברים עם ישראל ועם האיחוד האירופאי". "הוא רכב על הנמר, עד שהנמר טרף אותו", השלים בר-און.


"ארדואן הגיע למקום שבו הוא מבין שצריך לבצע תנועת פרסה", ניתח פרופ' רבי. "הוא חיה פוליטית, זיקית פוליטית, שיודע לעשות את זה, והוא עושה את זה עכשיו בגאון, משום שאין לו ברירה. הוא יצטרך להצטרף עכשיו במילים ובהצהרות למחנה שנגד דאעש, משום שמבחינתם הוא חצה את הקווים האדומים, דאעש חצה את הקווים האדומים שלו, ואין יותר חסינות, שהוא נהנה ממנה משך תקופה, ולכן מכאן הוא ישלם את המחירים באופן כבד. אבל ארדואן, כמו ארדואן, ינסה לנצל את זה לטובתו, להציג את עצמו כמזרח תיכוניסט מסוג אחר. זה סיפור עצוב שבו אנחנו מבינים את הסיפור של המזרח התיכון, בו דאעש קיים, ינסה להראות שיש לו חיוניות, איסטנבול קרובה, רגישה, אפשר לתת בה מכות עמוקות, ומבחינתו מוסלמים שסרחו, כמו ארדואן, זה פעמיים כי טוב".

עריכת תוכן 103FM: אסף נבו