בעקבות כישלון ניסיון ההפיכה הצבאית בטורקיה בסוף השבוע שוחחו ניסים משעל ורוני בר-און ב"רדיו ללא הפסקה 103FM" עם ד"ר אלון ליאל, שגריר ישראל לשעבר בטורקיה, שהסביר את המקור להפיכה: "ארדואן מאשים את המנהיג הגולה פתהוללה גולן, שמבחינתו הוא מפקד ההפיכה הצבאית, וזה לא משנה מי עשה את זה, מבחינתו זה פתהוללה גולן, כי זה הכי קל. פתהוללה גולן בן 75, חולה, גר בפנסילבניה, מה אכפת לו להגיד שזה הוא. ארדואן מחסל את החשבונות כבר שנים, ובעיקר בשנתיים האחרונות הוא רומס את הגולניסטים, אנשיו של פתהוללה. הוא הרס להם את המערכת בטורקיה, עד שמאות מהם עזבו".





"פתהוללה גולן הוא אימאם שלפני 35 שנה בא עם התזה, שבמונחים ישראליים אומרת שצריך להכניס לימודי ליב"ה לבתי הספר הדתיים", הסביר ליאל. "הוא הקים בטורקיה כאלף בתי ספר, ועוד אלף בתי ספר מחוץ לטורקיה. לקח את הציבור הדתי, והתחיל ללמד אותו כימיה, פיזיקה, ביולוגיה, מתמטיקה ואנגלית, ושינה את טורקיה. המודרניזציה של טורקיה בעשורים האחרונים זה יותר בגלל פתהוללה גולן מאשר אטאטורק.



הנהנה העיקרי מזה היה ארדואן, כיוון שכאשר הוא הגיע לשלטון לפני 14 שנים והיה צריך 'קאדרים', במשטרה ובמשרד המשפטים ובמשרדים הכלכליים, היו לו 'קאדרים' מוכנים, מבין בוגרי בתי הספר של פתהוללה גולן, הם היו השלטון של ארדואן. פתהוללה גולן מאוד שמח, תמך, בו עזר לו. לפני שלוש שנים פתהוללה גולן ואנשיו, שיושבים במשרד המשפטים ובמשטרה, טענו שארדואן מושחת, וחשפו את הפרשה של ארדואן עם הבן, עם כל מיני גניבות. אז נגמר הרומן והתחילה רדיפה מטורפת, וריסוק של הארגון הזה. הוא לא היה צריך את ההפיכה הזו, הוא ריסק אותם עוד קודם, את כל מערכת הפיקוד והשליטה וכל הפירמידה הזו".



בר-און ציין שמבחינת תגובה "ישראל 'ישבה על הסיר' 14 שעות, ראתה לאן זה הולך, ואחרי זה נתנה תגובה על דמוקרטיה". "כל העולם 'ישב על הסיר' 4-5 שעות, אנחנו 14", השיב ליאל, "אני לא חושב שבסיטואציה כזו ישראל צריכה לקפוץ בראש, אבל ודאי ודאי שאסור לה להיות בין האחרונות. כי אצלנו הייתה תקווה בציבור, לפחות היהודי, כי הערבים רקדו משמחה, הייתה תקווה שהוא ייפול, והייתה איזו מחשבה מאוד מאוד לא מעודכנת, שהצבא הטורקי הוא עדיין חילוני ופרו-מערבי, וזה מזמן מזמן לא נכון. וחשבו שהנה, אם תהיה הפיכה צבאית, יחזור הצבא, וזה יהיה משהו כמו א-סיסי, יבוא לנו איזה א-סיסי חדש, וא-סיסי אנחנו אוהבים ועם א-סיסי אנחנו יודעים לשתף פעולה. חשבו שזה יהיה כמו במצרים, וכמו שהקושרים טעו, גם אלה שחשבו שזה יצליח, טעו".



"לטווח הקצר ארדואן מתחזק", הדגיש ד"ר ליאל, "כי ההתנגדות להפיכה לא הייתה רק בגדר תומכיו, שזה 50% מהציבור הטורקי. ההתנגדות הייתה הרבה מעבר לזה. גם הציבור הליברלי לא אוהב הפיכות צבאיות. שלוש הראשונות היו נגד משטרים חילוניים שהופלו על ידי הצבא. הדמוקרטיים האמיתיים בטורקיה, שברובם הם חילוניים, לא אוהבים הפיכות צבאיות, כך שיש לו פה תמיכה הרבה מעבר לציבור שלו. הוא ינצל את זה, הוא חכם, הוא מתוחכם, הוא יבסס את שלטונו ויהפוך אותו לנשיאות אקזקוטיבית.



"השאלה לאיפה הוא לוקח את זה מעבר לכך. אין ספק שאחת הבעיות שלו בשנים האחרונות הייתה הפרנויה. פרנויה מטורפת. הוא רדף בשנים האחרונות את הגולניסטים, את מערכת המשפט, שהוא קושר אותה לגולניסטים, ואת התקשורת. עכשיו הוא יכול להגיד 'אמרתי לכם'. אני לא פרנואיד, היו קושרים, היו מורדים. אבל אין עונש מוות בטורקיה ובשביל זה הוא יצטרך לשנות את החוק הטורקי, מה שאני לא מאמין שהוא יעשה".