"סיפוח ישראלי של התנחלויות בגדה המערבית הוא מהלך לגיטימי במידה והפלסטינים ימשיכו להימנע מהסכם שלום כן ואמיתי", כך אמר היום (שלישי) דיוויד פרידמן, יועץ בכיר לדולנד טראמפ בראיון מיוחד לג'רוזלם פוסט. פרידמן, המייעץ לדונלד טראמפ בנושאים הקשורים לישראל, הוסיף כי לדעתו "ההתנחלויות בגדה המערבית הן לא חוקיות אך הן לא הדבר המרכזי שמשפיע על המכשול לשלום בין ישראל לפלסטינים".



יועצו של טראמפ התייחס לפתרון שתי המדינות ואמר כי "המכשול לשלום מאוד ברור לנו והוא קשור בכישלונם של הפלסטינים לוותר על השנאה ועל האלימות, כל השאר בקושי חשוב. אם אין הסכם עם הפלסטינים, ישראל צריכה להתקדם קדימה ואולי יש דרך טובה יותר מאשר 'שתי מדינות לשני עמים' ובנסיבות כאלו סיפוח הוא בהחלט אופציה. זוהי בהחלט אפשרות לגיטימית".



בנוגע לסיכוי של מדינה אחת בין הים לירדן הוסיף פרידמן: "הרעיון של מדינה אחת לסיום הסכסוך הוא אפשרי, שכן, ישראל היא מדינה שמגנה על זכויותיהם של מיעוטים. בכל מקרה, אני חושב שפתרון של מדינה אחת לא ישלול את ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי".



פרידמן האשים את האלימות הפלסטינית בכישלון השלום: "אני אהיה ברור – הפלסטינים צריכים להפסיק להרוג יהודים, כי משם מתחילה כל האלימות. הדרך של ללחוץ עליהם או להציב להם תנאים או לפעול בניגוד לרצונם לא עובדת. אם הלכת לעשרה רופאים שונים וכולם נתנו לך את אותה התרופה ועדיין יש לך כאבי בטן, סביר להניח שתתחיל לחשוב על תרופה אחרת, לא?"



נשיא ארה''ב ברק אובמה וראש הממשלה בנימין נתניהו. צילום: רויטרס
נשיא ארה''ב ברק אובמה וראש הממשלה בנימין נתניהו. צילום: רויטרס



בנוגע ליחסי ישראל-ארה''ב וכיצד יהיו היחסים בין דונלד טראמפ לראש הממשלה נתניהו, אמר פרידמן, כי "לו טראמפ נשיא ארצות הברית היחסים עם ישראל ישתנו ב-180 מעלות ממה שהם היו בשמונה שנות כהונתו של הנשיא אובמה. הכלל הראשון והבסיסי אצל טראמפ הוא שישראל יודעת מה טוב בשבילה. ישראל רוצה שלום, עם ישראל נואש לשלום. אנחנו מניחים שאם הם רוצים שלום הם יעשו את הדרך הטובה ביותר כדי להשיג אותו ולכן אין צורך ללחוץ עליהם, או להציב להם תנאים או לפעול בניגוד לרצונם ולהתחיל עם מכל מיני פסגות ויוזמות. זה יהיה ההבדל הפילוסופי הגדול – ישראל יודעת הכי טוב מה טוב לישראל".



"אני חושב שביבי וטראמפ בעלי השקפות דומות", אמר פרידמן, "ישראל וארצות הברית צריכות להתמודד עם אויביהן מעמדות של כוח. אובמה מגיע מתוך חולשה ועמדה מתנצלת ומתוך עמדה של ויתור. אני חושב שטראמפ נרתע מאוד מהגישה ולדעתי לו ולביבי יש אותה הדרך. אני חושב שהם יסתדרו מצוין. יש להם השקפת עולם דומה".