מפשירים את היחסים. נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, ונשיא טורקיה, רג'יפ טאיפ ארדואן, נפגשו היום (שלישי) בעיר סנט פטרסבורג, שם החלו את התהליך שבסיומו צפויים לחזור יחסי שתי המדינות למסלולם, לאחר המשבר החריף ביניהן במהלך השנה האחרונה. ההקצנה הגיעה כזכור בעקבות הפלת המטוס הרוסי בשמי סוריה, שגרם למותם של שני חיילים והתגובה המזלזלת, עפ"י רוסיה, של טורקיה לנושא.


 


ארדואן הודה לפוטין על קיומה ואמר: "היחסים בין המדינות חשובים מאוד, בעיקר לאור העובדה שמדובר בשיתוף פעולה שיעזור לפתור את המצב המסובך באזור. אמרת מילים חמות מאוד, ואני מודה לך על כך שהפגישה הזאת מתקיימת. הפגישה שהיתה במסגרת מפגש ה-G20 היה זה שבעצם סלל את הדרך להחזיר את היחסים בין המדינות למסלולם. זהו תהליך שנמשך והמטרות הנעלות שלו יעזרו לקידום המצב באזור".  

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין : "רק בנובמבר שעבר, חיילים רוסיים נהרגו ע"י טורקיה, וגרמו לבעיה גדולה מאוד ביחסים בין שתי המדינות. הביקור שלך היום, למרות המצב הלא פשוט במדינתך, מראה על רצון לחדש את היחסים בין שתי המדינות. היום נדון בסוגיות רבות, כולל חידוש הסחר ושיתוף הפעולה במאבק בטרור". פוטין גם הזכיר לארדואן, ולכל הסובבים, כי רוסיה היתה בין המדינות הראשונות שהצהירו במהלך נסיון ההפיכה כי ארדואן נשאר השליט של טורקיה מבחינתם: "הייתי אחד מהאנשים הראשונים שהתקשור ותמך בך לאחר ניסיון ההפיכה. אני רוצה גם להביע תקווה שתתמודדו עם המשבר הזה".

ארדואן, שנראה מרוצה לאורך כל הדרך מהפגישה בין השניים, אמר לאחר דבריו של פוטין כי ניסיון ההפיכה של ה-15 ביולי היה רציני מאוד מבחינת העם שלנו, אבל העם שלנו הוכיח שוב שהוא בעד הדמוקרטיה ונגד ההפיכה. הדברים שלך על כך שאתה תומך בשלטון זכו לאהדה רבה בקרב הציבור שלנו". 

מי שעוקבת בדריכות אחרי הדברים היא ארצות הברית, שנמצאת במשבר לא פשוט עם טורקיה, בכל הנוגע לפתהוללה גולן, הגולה, אשר מואשם על ידי טורקיה בארגון ההפיכה שכשלה. טורקיה כבר הזהירה אמש את האמריקאים שלא כדאי להם להיכנס לעימות בעקבות העניין, ודורשת את ההסגרה. אמש, בריאיון מקיף לסוכנות הידיעות זהו דף חדש, אני רוצה למסור דרישת שלום חמה לאומה הרוסית. מעוניין לאתחל את הקשרים עם רוסיה, פוטין הוא חברי היקר, ואני מכבד אותו מאוד".