החשש מפני ריגול סיני במהלך פסגת מנהיגי 20 המדינות המתועשות (G20) שנערכת בעיר הנגז’ו הוביל את גורמי הביטחון הבריטיים לתת הנחיה בלתי שגרתית לראש הממשלה, תרזה מיי, ולאנשי הצוות שהתלוו אליה: התלבשו במיטה ורק מתחת לסדינים. כלי תקשורת בבריטניה דיווח אתמול (ראשון) כי בתדרוכים שקיבלו מיי ועוזריה לקראת הנסיעה לפסגה שהחלה אתמול, הבהירו להם גורמי הביטחון כי בשל המעקב שמנהל המשטר הסיני, הם לא יזכו לפרטיות גם בחדרי המלון שלהם. “נאמר לנו שאם אנחנו לא מרגישים בנוח מכך שיראו אותנו עירומים, אז עלינו להתפשט מתחת למצעים”, אמר גורם בריטי בכיר.



בניסיון לצמצם את יכולת המעקב הסינית קיבלו חברי המשלחת הבריטית טלפונים ניידים זמניים ונאמר להם לא לשמור מתנות שהם מקבלים מחשש שיש בתוכן אמצעי האזנה. הם נדרשו להיזהר ממלכודות שעלולים הסינים להציב להם. לבריטים יש ניסיון מר בנושא: לפני שמונה שנים גילה אחד מעוזריו של ראש הממשלה לשעבר, גורדון בראון, כי מכשיר הטלפון והמסמכים הסודיים שלו נגנבו במהלך ביקור בסין לאחר שבילה לילה סוער עם אישה מקומית שפיתתה אותו.



עבור מיי, שנכנסה לתפקידה לפני כחודשיים בעקבות התפטרותו של דיוויד קמרון בגלל תוצאות משאל העם על הפרישה מהאיחוד האירופי, הפסגה בסין היא הזדמנות ראשונה להיפגש עם מנהיגים מרחבי העולם, שבהם אובמה ופוטין. בראיון שהעניקה אתמול ל־BBC הזהירה מיי כי תהליך הפרישה עלול להביא ימים קשים לבריטניה, אבל הביעה את תקוותה כי הממלכה תוכל למצוא הזדמנויות חדשות גם מחוץ לאיחוד.



אובמה ציין בפגישתו עם מיי כי הוא מאוכזב מהחלטת הבריטים לפרוש, אך הבטיח כי שתי המדינות יפעלו יחד לצמצם את השפעות המהלך. עם זאת, הוא הבהיר כי בריטניה תיאלץ להמתין להסכם סחר חדש עם ארה”ב עד שיושלמו ההסכמים עם האיחוד ועם מדינות האוקיינוס השקט, צעד שבתקשורת הבריטית הגדירו כ”מהלך ענישה” על הברקזיט.



גם אובמה אולץ על ידי הסינים לחרוג מהנוהג החגיגי שלשום ויצא מהדלת האחורית של האייר פורס 1. העיתונאים האמריקאים שביקשו להתקרב אליו אולצו לסגת ואחד הפקידים הסיניים אף התעמת עם סוכני השירות החשאי, עם היועצת לביטחון לאומי, סוזן רייס, ועם סגנה, בן רודס, שניסו להגיע אל נשיאם.


מומחים לסין ציינו כי הסינים נהגו כך כדי להשפיל את אובמה בביקורו האחרון במדינה. “זה נראה כמו התעלמות מכוונת”, אמר ביל בישופ, שעוקב אחרי הזירה הפוליטית בסין. “זה נראה כמו ‘תראו, אנחנו יכולים לגרום לנשיא האמריקאי לצאת מהחלק האחורי של המטוס’”.



בפסגה זו דיברו גם על הנעשה בסוריה. פוטין, שכוחותיו נאבקים בגזרה זו, אמר במפגש עם מנהיגי סין, הודו, ברזיל ודרום אפריקה כי המשבר בסוריה ייפתר רק באמצעים מדיניים. “אפשר להילחם בהצלחה בטרור העולמי, אך הדבר מותנה במאמץ משותף של המדינות בעלות העניין”, אמר. פוטין צפוי להיוועד עם אובמה, שכבר הביע ספק באפשרות שוושינגטון ומוסקבה יגיעו להסכמות בנוגע למלחמת האזרחים בסוריה. לדבריו, הפערים בין הצדדים עדיין ניכרים אולם הוא הדגיש כי המאמצים להשגת הסכמות “נמשכים מסביב לשעון”. שר החוץ האמריקני ג’ון קרי, ועמיתו הרוסי סרגיי לברוב, מנהלים משא ומתן על הסכם כבר כמה שבועות. פקיד אמריקאי בכיר העריך כי בתוך שבוע עשויים קרי ולברוב להכריז על השגת הסכם להפסקת מלחמת האזרחים.