"בני העם היקרים, תושבי מחוז נינוא האהובים, שעת הניצחון הגיעה", אמר כשהוא מוקף בקצינים ראש ממשלת עיראק חיידר עבאדי, ואישר רשמית היום (שני) לפנות בוקר את תחילת המתקפה המשולבת על העיר מוסול. העיר הנצורה נכבשה על ידי ארגון המדינה האסלאמית (דאעש) לפני שנתיים. כוחות של צבא עיראק וכוחות כורדיים ממשיכים להדק את המצור על העיר, לקראת שחרור העיר בשיתוף עם הקואליציה הבינלאומית נגד דאעש.



"המבצע לשחרור מוסול החל. אני מכריז היום על המבצע ההירואי, שמטרתו לשחרר אתכם מהטרור והדיכוי של דאעש", הוסיף עבאדי בנאום שנשא עם עלות השחר. "בעזרת האל, ניפגש בקרוב על אדמת מוסול ונחגוג יחד את הגאולה שלכם, ונחיה שוב יחד עם כל הדתות והעדות שלנו. נבנה מחדש את מה שנהרס על ידי הכנופיה הנפשעת הזו".



מדובר בקרב המשמעותי והשאפתני ביותר של כוחות הביטחון העיראקיים מאז נוסדו לאחר הפלישה של ארה"ב למדינה ב-2003. על פי הדיווחים, הצליחו הכוחות הכורדים לשחרר שלושה כפרים ממזרח לעיר, ואילו צבא עיראק הצליח לשחרר תשעה כפרים. בתחילת המבצע דובר על הרוגים בודדים של הכוחות העיראקיים, וגורם צבאי מסר כי הכפרים ששוחררו היו ריקים מאדם.



הכנות לקראת המתקפה. צילום: CNN
הכנות לקראת המתקפה. צילום: CNN



במבצע משתתפים לפחות 80 אלף לוחמים: "המורל גבוה"


סוכנות הידיעות הטורקית "אנטוליה" מסרה כי כוחות הפשמרגה (הלוחמים הכורדים) השתלטו על שבעה כפרים ממזרח למוסול, כמו גם על הדרך הראשית המחברת בין העיר עם אירביל, בירת חבל כורדיסטאן. עוד דווח כי בכיר דאעש האחראי על הביטחון במוסול, אחמד חטאב, נהרג בלחימה. לאחר מכן נמסר, כי תנועת הכוחות הואטה בשל מטעני צד ומוקשים, שכן דאעש ביצר בחודשים האחרונים את העיר עם קירות ממולכדים ומנהרות תופת. במקביל, ארגון המדינה האיסלמית הודיע, כי לוחמיו ביצעו שמונה מתקפות התאבדות נגד הכוחות הכורדים והמיליציות השיעיות התוקפים ממזרח לעיר. נשיא מחוז כורדיסטאן, מסעוד ברזאני, הודיע כי השלב הראשון במערכה מאחורינו, לאחר שהכוחות הכורדיים השתלטו על 200 קמ"ר ממזרח לעיר.





המתקפה החלה למעשה אתמול אחר הצהריים, כאשר מקור בטחוני עיראקי סיפר לסוכנות "ספוטניק" הרוסית, כי כוחות של צבא ארצות הברית, צרפת והצבא העיראקי, החלו בהפגזה הארטילרית כהכנה למתקפה על עיר הבירה של הארגון בעיראק - מתקפה שמתוכננת זה מספר חודשים. אחד המפקדים, סלאם ג'אסים, אמר כי במבצע משתתפים לפחות 80 אלף לוחמים מצבא עיראק, המשטרה והכוחות הכורדיים, שמטרתם להסיר את האיום הדאעשי מעל העיר, שעל פי הערכות מתגוררים בה כיום בין 1.2-1.8 מיליון תושבים. לדברי קצין בכוחות הכורדיים, שחרור העיר ייקח חודשים "תוך קרבות עקובים מדם". מוקדם יותר, ראש הממשלה התחייב שהעיר תהיה בשליטת הממשלה עד סוף השנה.



מקורות ציינו כי הפשמרגה הצליחו להפגיז שתי מכוניות תופת לפני שהגיעו אל הכוחות. "זהו אויב מסוכן. הם משתמשים במוקשים, פיגועי התאבדות. המידע שלנו הוא שהם חופרים מנהרות", הוסיפו אך הדגישו כי "המורל גבוה".



"זהו הזמן לניצחון, לחגוג עיראק נקייה מדאעש"


על פי הדיווחים, הכוחות השיעיים בצבא עיראק גם צפויים לשחק תפקיד בקרב. עם זאת, הם לא מהווים חלק מהכח המורשה להיכנס לעיר הסונית, לאור חששות להפרות עדתיות בעיר. כדי להפיג את החשש, הצטרפו לצבא גם שבטים סונים לצד המיליציות השיעיות ויחידות האליטה ללוחמה בטרור, שאומנו על ידי צבא ארה"ב, שמצידו נותן לכוחות גיבוי מלא באוויר.



בנוסף להפגזה, חיל האוויר העיראקי פיזר אלפי כרוזים ברחבי העיר, בהם הוא מזהיר את תושביה מפני הקרבות אשר אמורים להתחיל בימים הקרובים. "זהו הזמן לניצחון", נכתב בכותרת העלון שעוצב כמו דף עיתון, בציטוט מפי ראש ממשלת עיראק, עבאדי. "זמן לחגוג עיראק נקייה מדאעש ואמונות אפלות אחרות". בכותרת אחרת נכתב כי הצבא העיראקי "מתכונן לשחרר את מוסול ולהשיב את הביטחון והיציבות לאזור". תושבי העיר התבקשו להתרחק מאזורים מסוימים בעיר, מעמדות של דאעש, להישאר בבתיהם ולאטום את דלתותיהם וחלונותיהם.



כמה שעות לאחר תחילת המבצע, כלי תקשורת ערביים דיווחו על "הישגים משמעותיים" ו"הימלטות של לוחמי ארגון המדינה האסלאמית". על פי הדיווחים, קווי ההגנה של דאעש קורסים זה אחר זה. דובר מטעם המשטרה אמר, כי לוחמי הארגון נמלטים דרך דרום העיר, כולל פינוי האוניברסיטה הנמצאת בצפון העיר.



לוחמי דאעש במוסול. צילום: רויטרס
לוחמי דאעש במוסול. צילום: רויטרס



מוסול - המעוז האחרון של דאעש


מוסול, הנמצאת במרחק כ-250 ק"מ צפונית לבירה בגדד, היא המעוז העיקרי האחרון של ארגון המדינה האסלאמית בעיראק. העיר הפכה לסמל העלייה של הקבוצה באזור, שכן מהמסגד הגדול בעיר זו הודיע מנהיג דאעש, אבו בכר אל-בגדאדי, על כינון ח'ליפות. אך מאז, אחיזתו של הארגון נחלשה, והערים תכרית, רמאדי ופלוג'ה כבר שוחררו חזרה על ידי כוחות עיראקיים, אם כי בסיוע אווירי אינטנסיבי של הקואליציה בראשות ארה"ב.



שר ההגנה האמריקני, אשטון קרטר, אמר בהצהרה אתמול בערב, כי "ארצות הברית ושאר הקואליציה הבינלאומית מוכנות לתמוך". עוד הוא הוסיף: "אנו בטוחים שהשותפים העיראקיים שלנו יתגברו על האויב המשותף שלנו במוסול".





בינתיים, הצד המערבי של העיר פתוח. גנרל יחיא רסול, דובר הצבא העיראקי, אמר כי גם אם הצד המערבי נותר פתוח, זה לא אומר שישנה אפשרות לבריחה בטוחה לחמושי המדינה האסלאמית. "אם נעשה את זה, אז האזור הזה יהפוך לזירת מוות עבור אנשי דאעש", הדגיש. מפקד הקואליציה נגד דאעש, גנרל סטיבן טאונסנד, הזהיר כי הקרב במוסול עשוי להימשך שבועות ואף יותר.