בסוכנות החלל האירופית המשיכו אמש (רביעי) בכל שעות הלילה לבחון נתונים שיספקו פרטים על גורלה של הנחתת שיאפרלי, אחרי שהקשר עמה נותק במהלך ניסיון הנחיתה על אדמת מאדים. למרות הרצון לשמור על אופטימיות, בסוכנות נאלצו להודות כי הסימנים "אינם מעודדים". למרות זאת, הביעו בסוכנות שביעות רצון מההצבה המוצלחת של לוויין מחקר מתקדם לצורך מיפוי הגזים באטמוספרה של הכוכב האדום.



עם הניסיון ההיסטורי שמראה כי מרבית ניסיונות הנחיתה על מאדים הסתיימו בכישלון, עקבו במרכז הבקרה של סוכנות החלל האירופית במתח אחרי תהליך הירידה של השיאפרלי לתוך האטמוספרה של מאדים, בדרכה לאתר הנחיתה המיועד במישור המרידיאני, שבו לפי ההערכות היה בעבר אוקיינוס. נתונים שנאספו באמצעות טלסקופ רדיו ענק שמוצב בהודו העידו כי ככל הנראה בוצעו כמה שלבי מפתח בתהליך המורכב, כולל פתיחת המצנח.



אולם ברגעים האחרונים לפני הנחיתה נותק הקשר עם החללית והמדענים החלו לנתח את המידע שהתקבל מלוויין המחקר האירופי מארס אקספרס שמקיף את מאדים ושמר על תקשורת קבועה עם השיאפרלי. בכל אותן דקות מתוחות, לא הסתירו המדענים את הדאגה על פניהם, אולם ניסו לשמור על אופטימיות זהירה.



בשעה 21:30 בערב, כשלוש שעות אחרי מועד הנחיתה המתוכנן, הודה מנהל מחלקת המבצעים של סוכנות החלל, פאולו פרי, כי הקשר בין השיאפרלי לבין המארס אקספרס נותק זמן קצר לפני הנחיתה ולא ניתן לקבוע אם הנחתת הגיעה בשלום לקרקע. הוא הציע "לא לקפוץ למסקנות" על אף הסימנים המדאיגים וציין כי מדעני הסוכנות יעברו כל הלילה על כמויות אדירות של נתונים כדי לנסות ולהגיע למסקנה מכרעת לגבי גורל הנחתת.



גם מנהל הסוכנות האירופית, יאן וורנר, ביקש מכולם "להחזיק אצבעות". אולם הוא הבהיר כי בכל מקרה, מדובר בהצלחה מאחר שהמידע שיתקבל יוכל לסייע למדענים ללמוד כיצד ניתן לנחות על מאדים באמצעות טכנולוגיה אירופית.



אם אכן לא הצליח הניסיון להנחית את השיאפרלי, מדובר בכישלון השני של הסוכנות האירופית על מאדים. בדצמבר 2003 נעשה ניסיון להנחית את הביגל־2, אולם הקשר עם הנחתת נותק במהלך הירידה למאדים ורק בשנה שעברה היא זוהתה בצילומים של חללית של נאס"א שמקיפה את הכוכב.



למרות האכזבה מחוסר הידיעה לגבי גורלה של הנחתת, אנשי הסוכנות חגגו את כניסתו של לוויין המחקר לאיתור גז (TGO) למסלול המתוכנן סביב הכוכב האדום. בעת שהלוויין עבר במשך כשעה וחצי בצד המרוחק של מאדים לא היה עמו קשר, אולם אחרי השעה 19:20 בערב, התקבל האיתות המחודש שסיפק את אות הפתיחה לצהלות אנשי הצוות. "זה נראה טוב מאוד", הכריז בהתרגשות מנהל הטיסה של הפרויקט, מישל דניס. "סביר להניח שלסוכנות האירופית יש כעת שני לוויינים סביב מאדים!". גם חשבון הטוויטר של ה־TGO חזר לפעול עם הציוץ "הלו, כדור הארץ! האם התגעגעתם אלי?!".



שיאפרלי, שנקראת על שמו של האסטרונאוט בן המאה ה־19 ג'ובאני שיאפרלי, שגילה את התעלות על מאדים, שוגרה במרץ האחרון יחד עם לוויין המחקר TGO, כחלק מפרויקט אקסו־מארס שמשותף לסוכנות החלל האירופית ולסוכנות החלל הרוסית. שני מנהלי הסוכנויות שיבחו אתמול את שיתוף הפעולה, שמתנהל על אף המתיחות הדיפלומטית כיום בין מוסקבה לבין המערב.



השיאפרלי תוכננה לפעול במשך שמונה ימים בלבד, שבמהלכם הייתה אמורה לשלוח צילומים של פני הכוכב ולבצע מדידות מדעיות של טמפרטורה, לחות, לחץ אוויר ועוצמת השדות החשמליים. הנחתת הייתה אמורה לשמש ניסוי מפתח לקראת השלב המכריע של פרויקט אקסו־מארס, שבמהלכו תשוגר בשנת 2020 גשושית מחקר שאמורה לנוע על פני הכוכב ולחפש סימנים לקיומם של חיים בעבר או בהווה.