מקורות ביטחוניים בעיראק דיווחו היום (שבת) כי ארגון המדינה האסלאמית (דאעש) הרג 12 בני אדם, בהם שבעה מלוחמי השבטים שתומכים בממשלת בגדד וחמישה שוטרים. על פי הדיווח, הם נורו למוות לאחר שנכנסו ל"תחנת משטרה", שהוקמה על ידי אנשי דאעש בעיירה שרקאט, מדרום למוסול. הארגון לקח אחריות על מתקפה בחתונה ממערב לבירה בגדד, בה נהרגו לפחות 12 אנשים ביום חמישי. בנוסף, ממשיך דאעש בפיגועי התופת ובמתקפות היומיות שלו, הפעם בערים פלוג'ה וא-רטבה, ממערב לבירה. זאת, מאז החל המבצע ב-17 באוקטובר, לשחרור מוסול שנכבשה על ידו ב-2014.



במקביל, דובר "אל-חאשד א-שאעבי", קואליציית הארגונים השיעים, הודיע כי קצין בכיר במיליציה נורה למוות בידי צלף כששהה בשדה התעופה תל אעפר, שנכבש ביום רביעי האחרון על ידי הקואליציה שפועלת בתמיכת איראן. מפקד הכוחות העיראקיים, גנרל עבד אל-אמיר רשיד יארללה, הודיע כי במסגרת מבצע "באים נינווה", הדיוויזיה התשיעית שחררה היום את אזור העיר האשורית העתיקה נמרוד וכפר קהריז, והניפה את דגל עיראק על המבנים. לדבריו, הכוחות הרגו רבים מכוחות דאעש והשמידו את הכלים הצבאיים שלהם. עם זאת, כתב "אל-ערביה" דיווח, כי ההשתלטות על נמרוד אינה מסיימת את הנוכחות של ארגון דאעש באזור, שכן מקורות אחרים הדגישו כי הם שולטים באזורים הסמוכים לכפרים.



במקביל, בכיר בארגון איים בראיון שהעניק למגזין "א-נאבא" השייך לדאעש, כי מספר המתנדבים שמוכנים לבצע פיגועי התאבדות עולה מיום ליום. "אנו מבשרים לכם, כי מספר האחים השהידים גדול תודה לאל", אמר, "הם נכונים לבצע פיגועי התאבדות בכל זמן". על פי הערכות צבא עיראק, באזור מוסול ישנם בין 5,000 ל-6,000 לוחמים של דאעש.




המשבר ההומניטרי בחלב מחריף



בסוריה דיווחה האופוזיציה כי בשכונות במזרח חלב, הנתונות לשליטתה, לא נותרו בתי חולים פעילים. ביממה האחרונה הופצצו שני בתי החולים האחרונים בשכונות הנצורות, כאשר אחד מהם הוא בית חולים לילדים. על פי הדיווחים, בתי החולים נפגעו מטילים ומחביות נפץ שהושלכו מהאוויר. לטענת ארגון זכויות האדם הסורי "אל-מרסד", היושב בלונדון, ישנם בחלב עדיין כמה בתי חולים שמתפקדים. אולם גם גורמי רפואה בעיר וגם כתב "אל-ג'זירה" המדווח ממנה, מסרו כי לא נותרו בתי חולים מתפקדים.



ילדים פצועים בבית חולים שדה בחלב, סוריה. צילום: רויטרס
ילדים פצועים בבית חולים שדה בחלב, סוריה. צילום: רויטרס



על פי דיווחי האופוזיציה, בהפצצות שהיו ביום שישי באזור חלב נהרגו יותר מ-80 בני אדם וכ-150 נפצעו. בדיווח נאמר, כי מטוסים סוריים ורוסיים המשיכו בערב שבת להפציץ שכונות מגורים בעיר ובסביבתה. בשלושת הימים האחרונים נהרגו לפחות 220 בני אדם בסוריה, רובם בעיר הנצורה. הרס אדיר נגרם לבתים ולמה שנותר מרכוש האזרחים בעיר.



ואילו בתימן נכנסה לתוקף היום בצהריים הפסקת אש של 48 שעות בין הממשלה למורדים החות'ים, המקורבים לאיראן. הקואליציה הערבית בהנהגת סעודיה נענתה לקריאת הנשיא עבד רבה מנסור האדי, שפנה למלך סלמאן ודרש את הפסקת האש ההומניטרית. היא הודיעה כי "אם יאפשרו המורדים להעביר סיוע הומניטרי לתושבי היישובים הנצורים, אפשר יהיה להאריך את הפסקת האש". אולם, זמן קצר לאחר כניסת הפסקת האש לתוקפה דיווחה רשת "אל-ג'זירה" כי המורדים החות'ים וכוחותיו של הנשיא המודח עלי עבדאללה סאלח הפרו אותה בכמה אזורים במדינה. בינתיים, עשרות בני אדם נהרגו בלחימה בין כוחות הממשלה למורדים השיעים באזור תעז, העיר השלישית בגודלה במדינה.