דונלד טראמפ המשיך גם בסוף השבוע לאייש את התפקידים הבכירים בממשלו: הגנרל בדימוס מייקל פלין, בעבר ראש סוכנות הביון הצבאית ובמהלך הקמפיין יועצו של טראמפ לענייני ביטחון, יתמנה ליועץ לביטחון לאומי. לאחר שעזב את תפקידו כראש סוכנות הביון העביר פלין ביקורת קשה על מדיניות הביטחון של ממשל אובמה, לרבות בנושא המלחמה בדאע"ש והיחסים עם מדינות זרות.



פלין גם נחשב כבעל קשרים בצמרת צה"ל, ובעבר עורר סערה כשהעלה סרטון לחשבון הטוויטר שלו ובו הכיתוב: "הפחד ממוסלמים הוא רציונלי. בבקשה שתפו את זה". בסרטון טען פלין כי המילה "אסלאמופוביה" אינה מוצדקת משום שהחשש מהמוסלמים הוא הגיוני בהחלט. הוא גם ציין כי כל מבצעי הפיגועים הגדולים הם מוסלמים וכי קהילות מוסלמיות אינן יכולות לחיות לצד קהילות אחרות.



בטור שפירסם ב"ניו יורק פוסט" כתב פלין: "אנו במצב מלחמה עם האסלאם או מרכיב של האסלאם לאורך כל העשור האחרון". מינויו של פלין מדאיג את המוסלמים בארה"ב לאחר שנחשף כי הוא כינה את האסלאם בדף הטוויטר שלו "סרטן" וכתב כי האסלאם אינו דת אלא “אידאולוגיה חולנית".


במהלך קמפיין הבחירות הואשם פלין גם בהתבטאות אנטישמית. בציוץ בטוויוטר כתב: "המכונה הדמוקרטית המושחתת תעשה ותאמר הכל כדי להעניק להילרי את השלטון. זהו שפל חדש. לא עוד, יהודים, לא עוד". בשנת 2014 פיטר אובמה את פלין מתפקידו כראש סוכנות הביון הצבאית. פלין טען כי הסיבה היא הגישה הבלתי מתפשרת שלו לאיום האסלאמי הקיצוני.



מינוי ביטחוני נוסף שביצע טראמפ בסוף השבוע הוא של מייק פומפיאו (53), חבר הקונגרס המזוהה עם תנועת "מסיבת התה", לראש ה־CIA. בישראל בוודאי ישמחו למינוי זה. פומפיאו, חבר ועדת המודיעין של הסנאט, העביר ביקורת חריפה על הסכם הגרעין עם איראן ואמר כי יעשה כל שביכולתו לבטל אותו. רק ביום חמישי האחרון, יממה לפני שנודע על מינויו, צייץ פומפיאו בחשבון הטוויטר שלו: "אני מצפה לבטל את ההסכם הנורא הזה, שנעשה עם המדינה מממנת הטרור הגדולה בעולם".



כמו פלין, גם פומפיאו הואשם בעבר בהתבטאויות אנטי מוסלמיות. בין היתר אמר בנאום בשנת 2013: "המנהיגים המוסלמים הם שותפים לדבר עבירה אם הם לא מגנים אלימות שמתבצעת בשם האסלאם. הם חייבים לצטט את הקוראן כהוכחה לכך שרצח חפים מפשע הוא דבר אסור".



גם משרת התובע הכללי אוישה בסוף השבוע: ג'ף סשנס, התובע הכללי לשעבר של מדינת אלבמה. המינוי עורר ביקורת כיוון שסשנס הואשם בעבר כי התבטא בצורה גזענית כלפי שחורים. עורכי דין שחורים טענו כי סשנס כינה אחד מהם בעבר "בוי" (כינוי גנאי מתקופת העבדות) ואמר לו: "תיזהר בדברים שאתה אומר על אנשים לבנים". לטענת אחרים, סשנס אמר כי הבעיה היחידה שלו עם ארגון הקו קלוקס קלאן "היא העובדה שהם משתמשים בסמים". פקיד ממשל מקומי בכיר טען כי סנשס כינה אותו "ניגר".



ג'רלד הברט, עורך דין לשעבר במשרד המשפטים האמריקאי שעבד עם סשנס שנים, אמר כי היה עד לכמה התבטאויות שנויות במחלוקת של התובע הכללי החדש. "בחודשים האחרונים היו לי כמה שיחות איתו, שבהן הוא השמיע הערות מדאיגות מאוד", סיפר. "הוא הפגין חוסר רגישות מזעזע לשחורים. רק המחשבה עליו כמפקח על האגף לזכויות האזרח במשרד המשפטים היא מפחידה. הוא אדם מרושע".



טראמפ מפגין מתינות יחסית ואמש אף נפגש עם יריבו במפלגה מיט רומני, שכינה אותו במהלך הקמפיין "מושחת" בעוד טראמפ כינה אותו "לוזר", על שהפסיד במרוץ הקודם לאובמה. לפי הערכות, טראמפ עשוי למנות את רומני לתפקיד שר החוץ, אם כי ישנם מועמדים נוספים.



טראמפ ישלם קנס לסטודנטים


טראמפ קיים ביום חמישי את הפגישה הראשונה שלו עם מנהיג זר - ראש ממשלת יפן שינזו אבה. בסיום הפגישה אמר אבה כי הוא בטוח שארה"ב ויפן יוכלו לשמור על יחסי האמון עם טראמפ כנשיא. בתמונות שפרסמה ממשלת יפן מהאירוע נראה טראמפ מגיע לפגישה עם בתו איוונקה והיועץ החדש לביטחון לאומי מייקל פלין. "לכבוד הוא לי לראות את הנשיא הנבחר לפני מנהיגים אחרים בעולם", אמר אבה. "ברית יפן־ארה"ב היא הציר של הדיפלומטיה והביטחון של יפן. הברית הזו מתקיימת רק כאשר יש אמון בינינו".



בסוף השבוע הסכים טראמפ לשלם 25 מיליון דולר בהסכם פשרה בתביעה נגד האוניברסיטה שלו. טראמפ ישלם גם קנס של מיליון דולר למדינת ניו יורק על הפרת חוקי החינוך, לאחר שתייג את המוסד חינוכי שלו כאוניברסיטה, בלא שהוסמך לכך. סטודנטים שנרשמו ל"אוניברסיטת טראמפ" ונדרשו לשלם יותר מ־35 אלף דולר, טוענים כי המוסד לא העניק להם כל הכשרה מקצועית וכי תכנית הלימודים הייתה ברמה ירודה במיוחד. לטענת התלמידים, מנהלי המוסד הציגו מצג שווא לפני הרישום ללימודים, ו"השתמשו בשיטות הטעיה ותרמית לשכנע אותנו להירשם", כדבריהם.



גם ההפגנות נגד טראמפ לא תמו, והמפגינים בארה"ב קיבלו בסוף השבוע רוח גבית מהנשיא אובמה, שבמסיבת עיתונאים בגרמניה עם הקנצלרית אנג'לה מרקל קרא להם לצאת לרחובות. "אני חושש שאין נשיא בהיסטוריה שלנו שלא היה יעד להפגנות כאלו", אמר. "לכן לא הייתי מייעץ לאנשים החשים מודאגים בנוגע לכמה מהנושאים שהועלו במערכת הבחירות לשמור על שקט". מנהלת הקמפיין של טראמפ, קליאן קונווי, אמרה בתגובה: "אני קוראת לאחריות והגינות. אני מקווה שהנשיא אובמה יאמר 'הפסיקו עם זה'".