העיתון "לה מונד" הצרפתי חושף היום (רביעי) כי הסוכנות לביטחון לאומי של ארצות הברית (NSA) וסוכנות הביון של בריטניה (GCHO) מבצעות ריגול בישראל באמצעות רשת מכשירים ניידים. הדיווח נשען על אדוארד סנודן, סוכן ה-NSA שהתפרסם בהדלפת מסמכים סודיים שגרמו נזקים לראשי ממשלות וחברות ענק חשף כי אנשי ביון צרפתיים ואנגלים מרגלים אחר ישראל והרשות הפלסטינית. בבריטניה הגיבו לפרסום ואמרו כי הם לא מתייחסים לדיווחים בנושא.

בעבר כבר נחשף ע"י הוול-סטריט ג'ורנל כי בריטניה ואמריקה צותתו לראש הממשלה בנימין נתניהו, למשרדו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט ולבכירים במשרד החוץ הישראלי. כעת, מתברר כי רשת הריגול הינה רחבה יותר, והיא מכוונת אל גופים ממלכתיים ולדיפלומטיים ישראלים זוטרים. בין המטרות ניתן גם למצוא את חבר הכנסת אחמד טיבי, חברות של התעשיות הביטחוניות בישראל כמו אופיר אופטרוניקה, חברות היי-טייק ישראליות ומוסדות אקדמיים כמו האוניברסיטה העברית בירושלים.  

נתניהו ואובמה. צילום: רויטרס



הטלפון נדלק והמידע מועבר

"לה מונד", שקיבל גישה לאלפי מסמכים של סנודן ופרסם את התחקיר, חושף ריגול באמצעות רשת של מכשירי ניידים דרך חברת אייר פראנס הצרפתית. לפי התגלית, הסוכנות לביטחון לאומי בארצות הברית ומטה התקשורת הממשלתית בבריטניה משתפות פעולה בריגול הכולל הזה. 



לפי החשיפה, הריגול מתבצע על ידי מכשירים ניידים והוא פשוט ביותר: הוא מתקיים בגובה 10,000 רגל מעל פני האדמה באמצעות לוויין. המסרים עצמם נקלטים על האדמה על ידי אנטנות מיוחדות, וברגע שהנייד נדלק זה מספיק כדי לקבל את המידע ממנו.



במסמכים שפורסמו נכתב כי משנת 2005 מופיעה אייר פראנס בקווי המתאר של פרויקט המעקב אחר מטוסים אזרחיים בעולם. כמו כן צוין כי אותן החברות הבהירו כבר בשנת 2008 כי 50 אלף בני אדם השתמשו במכשירים ניידים על המטוס, וכך היה אפשר לעקוב אחריהם כשהם טסים. שתי הסוכנויות עובדות עם השיטה הזאת כאשר מסמכים שתיארו את עבודת הסוכנות בארצות הברית ב-2009.