אוסף ידיעות שמתפרסם ביומיים האחרונים מחזק את סימני השאלה סביב מהות הקשר בין דונלד טראמפ לממשל הרוסי בראשותו של ולדימיר פוטין, ומעסיק בקדחתנות את התקשורת האמריקאית. היום (ראשון), תקפו את טראמפ באופן חריג גורמים שונים בקהיליית המודיעין של ארה"ב, לאחר שזה התנער וזלזל בדוח ה-CIA שהתפרסם בשבת וטען שפוטין התערב בבחירות במתכוון לטובתו של טראמפ (ראו פרטים בהמשך הידיעה). הדבר מצטרף לדיווחים מאתמול על כך שטראמפ עומד למנות לתפקיד מזכיר המדינה את רקס טילרסון, איש עסקים מקורב ביותר לפוטין, לו קשרים עסקיים נרחבים עם הממשל הרוסי. הוא אף קיבל בעבר מהפוליטיקאי הרוסי "אות כבוד". 



ג'ון מקיין, מבכירי המפלגה הרפובליקנית, התראיין הערב והביע מבוכה נוכח הפרסומים. "הרוסים התערבו בבחירות שלנו. העובדות הן שם", אמר מקיין כשהוא מתייחס לטענתו של טראמפ לכך שהוא "אינו מאמין" לדוח ה-CIA. "הרוסים פרצו למידע צבאי סודי ביותר. זה נעשה במסגרת ניסיון של ולדימיר פוטין להגביר את הדומיננטיות הרוסית. צריך יהיה לבחון את הדברים. אנחנו רוצים לתת לנשיא ארצות הברית ליהנות מהספק, אבל פוטין הוא עבריין, בריון ורוצח, וכל מי שמתאר אותו אחרת הוא שקרן", אמר מקיין, כשהוא רומז למחמאות מהן זכה בעבר פוטין מטראמפ, ביניהן "הוא מנהיג חזק כמו שלנו אין". 





העיסוק האחרון בקשר המסתורי בין השניים, שהעסיק את התקשורת עוד ממהלך קמפיין הבחירות, החל עם הוויכוח החדש בין טראמפ לקהיליית המודיעין. "לא ברור מה הם כללי המשחק איתו", אמר בכיר בסוכנות מודיעין אמריקאית ל"וושינגטון פוסט". "אחרי ההשבעה של טראמפ, אנחנו בארץ לא נודעת". 
 
גורמים המקורבים ל-CIA הסבירו את החשש בסוכנות הביון: "הנטייה שלו לנקמנות בשילוב עם האופן בו הוא לוקח אישית ביקורת, זה מאיים להוביל למערכת יחסים רעה של חוסר אמון בין הנשיא לקהילת המודיעין", אמר פול פילר, עד לאחרונה סגן מנהל המרכז ללוחמה בטרור של הסוכנות. "הנטייה שלו לנקמנות נראית יותר גרועה מזו של ניקסון", אמר על הנשיא לשעבר שידוע לשמצה במערכת היחסים הלא מתפקדת שניהל עם קהילת המודיעין בממשלו. 

ג'ון מקיין. "העובדות נמצאות שם". צילום: רויטרס


ההתבטאויות של אנשי המודיעין באות לאחר שדונלד טראמפ פטר בזלזול דוח שפרסם ה-CIA ביום שישי, בו נטען כי בתום חקירה הסיק צוות הסוכנות כי ממשלת רוסיה התערבה לטובתו של טראמפ בבחירות בארצות הברית. בין היתר, בדוח נטען שהאקרים (פצחנים) שפרצו למחשבים של המפלגה הדמוקרטית כדי להדליף מידע מכפיש על המועמדת הילרי קלינטון פעלו תחת הוראה מפורשת של הממשל הרוסי. "זה מגוחך, אני לא מאמין לזה. אלה אותם אנשים שאמרו שלסדאם חוסיין יש נשק גרעיני", אמר טראמפ בהתבטאות שעוררה כעס רב בגופי המודיעין. 
 
המתיחות שהתפרצה בין טראמפ ל-CIA מפתיעה במיוחד בשל הטענות הקודמות על כך שהארגון מכיל דרג נרחב של קצינים התומכים במועמד הרפובליקני ושפעלו למענו במהלך קמפיין הבחירות. בין היתר, מתחה המפלגה הדמוקרטית ביקורת קשה על הסוכנות לאחר שהחליטה לחדש את תיק החקירה בפרשת הדואר האלקטרוני של הילרי קלינטון זמן קצר לפני מועד הבחירות.