צבא סוריה הודיע הערב (חמישי) כי הוא השתלט מחדש על חלב וקבוצת המורדים האחרונה עזבה את העיר. בהצהרה שיצאה מטעם הצבא נאמר כי כוחות משטר הנשיא בשאר אל אסד "החזירו את הביטחון והסדר לעיר". הודעת צבא סוריה באה בהמשך לדיווחי כל הצדדים הלוחמים בחלב, כי פינוי העיר מתקרב לסיומו. מוקדם יותר, כתב אל-ג'זירה בחלב דיווח כי האזרחים האחרונים פונו מהעיר אל פרברי חלב המערביים ואדלב - מה שהביא לשליטה מוחלטת של כוחות משטר אסד ובני בריתו על העיר.



קודם לכן הודיע האחראי על המשא ומתן של כוחות המורדים, אל-פארוק אבו באכר, כי "אם לא יהיו עיכובים של הרגע האחרון, כל האזרחים והחמושים יפונו ממזרח העיר הנצורה כבר היום". מקור בקרב המורדים אמר, כי מזג האוויר הקר עלול לעכב את הפינוי.



דוברת הצלב האדום בסוריה, אנג'י סידקי, פירטה על הפינוי ואמרה כי במהלך הלילה פונו ממזרח העיר 4,000 אזרחים ולוחמים. בשעות הבוקר יצאו אוטובוסים וכלי רכב פרטיים מהעיר, והובילו אזרחים ומורדים חמושים עם כלי נשק קלים במעבר א-ראמוסה שמדרום מערב חלב. במקביל, הגיעו פצועים מהכפרים פועה וכפריא התומכים במשטר שבפרברי אדלב.



אמבולנסים ואוטובוסים מפנים את תושבי חאל. צילום: רויטרס
אמבולנסים ואוטובוסים מפנים את תושבי חאל. צילום: רויטרס



יש לציין, כי על פי ההסכם שנחתם בין משטר הנשיא בשאר אסד והאופוזיציה הסורית, פינוי האזרחים והחמושים ממזרח חלב מתקיים במקביל לפינוי 2,500 אזרחים מהכפרים פועה וכפריא, שהיו במצור של האופוזיציה ומהעיירות מאדיא וזבדאני בפרברי דמשק, הנמצאים במצור של חיזבאללה הלבנוני וכוחות המשטר הסורי.



מבצע הפינוי זורז החל משעות הערב של יום רביעי, כאשר פליטים חדשים הגיעו אל העיר אדלב ולאזור שממערב לחלב. מוג'אהד אבו א-ג'וד, פעיל האופוזיציה הסורית, אמר כי האזרחים והחמושים שנותרו במזרח חלב עד אתמול מנו כ-7,000 בני אדם. יודגש כי האופוזיציה האשימה את האיראנים והמיליציות התומכות בהם בעיכוב מכוון של הסכם הפינוי בתחילת הדרך.



ארגון "אל-מרסד" הסורי לזכויות האדם דיווח כי עם סיום הפינוי, צבא המשטר חזר לשלוט בעיר חלב לחלוטין, אך עם זאת, רבים מהמפונים נשבעו בעודם עוזבים את העיר ההרוסה, "אנו עוד נשוב".