ההצהרות התוקפניות על שימוש בכלי נשק גרעיניים שליוו את הקמפיין של דונלד טראמפ לנשיאות וההתעלמות מהנתונים המדעיים על התחממות כדור הארץ והשינויים האקלימיים הציבו את שעון יום הדין במרחק של שתי דקות וחצי בלבד לחצות, הקרבה הגדולה ביותר של האנושות להשמדה כוללת מאז שנת 1953.

חברי הביטאון של מדעני האטום האמריקאים, שמאז שנת 1947 מציגים את השעון שמדמה את הספירה לאחור לקראת סופה של האנושות, הודיעו כי בפעם הראשונה הם החליטו להזיז את השעון בחצי דקה בלבד, וקירבו את המחוגים לזמן של שתי דקות וחצי לפני חצות.

מדובר בקרבה המסוכנת ביותר לקץ האנושות מאז שנת 1953, כאשר אז עמדו המחוגים על שתי דקות לחצות, בעיצומה של מלחמת קוריאה ואחרי שארצות הברית וברית המועצות ביצעו ניסויים של פיצוץ מתקנים תרמו-גרעיניים בהפרש של תשעה חודשים זו מזו. הפער הגדול ביותר היה בשנת 1991, כאשר המחוגים הוזזו למרחק של 17 דקות לפני חצות עם תום המלחמה הקרה וקריסת ברית המועצות.

לפי המדענים, הסיבה לשינוי השעה נובעת מהמתיחות הגוברת בין רוסיה לבין ארצות הברית על רקע הטענות למעורבות רוסית בבחירות לנשיאות, מההצהרות של טראמפ בנוגע לאפשרות של שימוש בנשק גרעיני בסכסוכים מזוינים, מהניסויים הגרעיניים של קוריאה הצפונית, מהמשך שינויי האקלים וההתחממות העולמית על אף הסכם פריז לצמצום פליטים ומפיתוח טכנולוגיות מתקדמות שעלולות להוות איום בעתיד.

הדוגמה שהביאו המדענים: פקיסטן וישראל 

"בשנת 2017, אנחנו מגלים כי הסכנה גדולה יותר והצורך בפעולה דחוף יותר", ציינו המדענים. "אלה שתי דקות וחצי לחצות, השעון מתקתק, סכנה עולמית מפציעה. פקידי ציבור חכמים צריכים לפעול מיד, להדריך את האנושות כיצד להתרחק מהסף. אם הם לא יעשו את זה, אזרחים חכמים חייבים להוביל את הדרך".

חברי הביטאון גם לא הסתירו את מורת רוחם מהתעלמות מהעמדות המדעיות המובהקות, רמז מובהק כלפי טראמפ הטיל ספק באמינות ההתחממות העולמית. "כלי נשק גרעיניים ושינויי אקלים הם בדיוק האיומים הקיומיים המורכבים שלא ניתן לטפל בהם כראוי בלי הסתמכות על ידע של מומחים", אמרו. "בשנת 2016, מנהיגי העולם לא רק שלא טיפלו כראוי באיומים האלה. הם הגדילו בפועל את הסיכון של מלחמה גרעינית ושינוי אקלימי ללא מעצורים עם הצהרות ופעולות פרובוקטיביות, כולל רטוריקה חסרת אחראיות לגבי השימוש בכלי נשק גרעיניים והתנגדות מופקרת לאמיתות מדעיות".

אחת האזהרות שהציגו המדענים היא מפני האפשרות שחדשות מזויפות, שהפכו לנפוצות בחודשים האחרונים, עלולים לקרב את האנושות לאפשרות של מלחמה גרעינית. "כדי להוכיח שלמילים יש חשיבות ושחדשות מזויפות הן מסוכנות, שר החוץ של פקיסטן הוציא הצהרה מסעירה, ציוץ בעצם, שמכווץ את השריר הגרעיני של פקיסטן – בתגובה לחדשות מפוברקות לגבי ישראל", נאמר בהודעת המדענים.

בהקשר של השימוש בכלי נשק גרעיניים, בראיון שהעניק טראמפ לרשת ABC, הוא הודה כי הרגע שבו הועברה לידיו המזוודה עם הקודים הגרעיניים ביום ההשבעה היה "רגוע", אם כי הוא פחד לגלות מה כלי הנשק שהוא יכול להורות להפעיל מסוגלים לעשות. "כשהסבירו לי מה זה מייצג ואת סוג ההרס שמדברים עליו, זה היה רגע מפוכח מאד", אמר. "זה היה די מפחיד, מפחיד מאד".