כשבועיים לאחר שהושבע דונלד טראמפ כנשיא ארצות הברית, נראה כי הטונים בין ארה"ב לאיראן רק מחריפים. היום תקף את טראמפ עלי אכבר וליאטי, יועץ בכיר לענייני חוץ של המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי. זאת, בעקבות סדרת ציוצים היום של הנשיא שטען כי "איראן צריכה להיות אסירת תודה על הסכם הגרעין הגרוע שנחתם עמה". טראמפ התייחס לניסוי שביצעה איראן בטיל שיוט שמסוגל לשאת ראש קרב גרעיני. 



"זה איום חסר תוכן של ממשל חסר ניסיון", טען היועץ הבכיר. "זו לא הפעם הראשונה שאדם חסר ניסיון מאיים על איראן , איראן היא מעצמה אזורית ויש לה הרבה כח פוליטי כלכלי וצבאי. אמריקה צריכה להיזהר בכל הנוגע לפיזור איומי סרק על איראן". 


וליאטי הדגיש כי ארצו תמשיך ותבצע ניסויים של טילי בטווח בינוני: "איראן תמשיך לבצע ניסויים לטילים בליסטיים ולא תבקש משום מדינה רשות לפתח יכולת להגן על עצמה".

הבוקר התייחס טרמאפ בחשבון הטוויטר שלו לניסוי שאיראן ביצעה בטיל שיוט שמסוגל לשאת ראש קרב גרעיני. הוא כתב בסדרת ציוצים כי "איראן צריכה להיות אסירת תודה על ההסכם הגרוע שנחתם עימם" והוסיף כי "המדינה עמדה בפני קריסה כלכלית, עד שבמסגרת ההסכם אמריקה העבירה להם 150 מיליארד דולר".

הבוקר דווח ביומון גרמני כי איראן ביצעה ניסוי בטיל שיוט שמסוגל לשאת ראש קרב גרעיני. העיתון די וולט ציטט גורמי ביון בלתי מזוהים שטענו כי איראן ביצעה ניסוי מוצלח ראשון בטיל השיוט "סומאר" לטווח של 6000 קילומטר. עם זאת, גורמי המודיעין הזהירו כי הטיל, שיכול לשאת גם ראשי נפץ גרעיניים, מסוגל להגיע לטווח של 2,000 עד 3,000 קילומטר ולאיים על אזורים נרחבים באירופה. 

דונלד טררמאפ. צילום: AFP
דונלד טררמאפ. צילום: AFP


טיל השיוט שנקרא על שמה של העיר סומאר שהותקפה על ידי עיראק בנשק כימי במהלך המלחמה בין המדינות בשנות השמונים נחשף לראשונה בשנת 2015. ההערכות הן כי הוא מבוסס על טיל השיוט הרוסי KH-55 שנמכר לאיראן על ידי אוקראינה בשנת 2005, וזאת אחרי שהאיראנים השיגו טילים דומים בשוק השחור בין 1999 ל-2001. 

"אני לא מופתע מהדיווח הזה", הודה המומחה לענייני ביטחון, הנס רוהלה, בשיחה עם די וולט. "האיראנים ניסו במשך יותר מעשור לפתח את הטכנולוגיה הדרושה". הוא ציין כי טילי שיוט קשים יותר ליירוט מאשר טילים בליסטיים רגילים מאחר שהם טסים בגובה נמוך יותר ומסוגלים להתחמק מהמכ"ם. 

רוהלה הדגיש כי החלטת מועצת הביטחון של האו"ם שאוסרת על איראן לפתח תוכנית הטילים ולבצע ניסויים עוסקת רק בטילים בליסטיים ולא בטילי שיוט ועל כן האיראנים יכולים לטעון שאינם מפרים את הסנקציות ויכולים לפתח את הטילים ללא חשש.