צוות חוקרים מאוניברסיטה בדרום אפריקה טוען כי נמצאה יבשת אבודה. במאמר שפורסם במגזין Nature" "Communications טוענים חוקרים מאוניברסיטת וויטווטרסרנד כי הצליחו לחשוף יבשת אבודה בתחתית האוקיינוס ההודי, מתחת למאוריציוס. לטענת החוקרים, הם הצליחו לאתר קרום מכוסה לבה של יבשת עתיקה בשם מאוריטיה, שנותרה במעמקי האוקיינוס לאחר התפרקותה של יבשת־על בשם גונדוואנאלנד, שהייתה קיימת באזור לפני 200 מיליון שנה לפחות.



לטענת פרופסור לואיס אשוואל, מחבר המאמר, גונדוואנאלנד התפרקה לכמה יבשות קטנות יותר, ובהן אפריקה, דרום־אמריקה, אנטרקטיקה, הודו ואוסטרליה.


במהלך המחקר מצאו החוקרים סלעים בני 3.6 מיליארד שנה. "התפרקות גונדוואנאלנד לא הייתה רק התפצלות פשוטה של יבשת־העל העתיקה. היא עברה כנראה פירוק אלים במיוחד, כששברים רבים של היבשת עם קרום יבשתי בגדלים שונים נותרו שקועים באגן האוקיינוס ההודי", הסביר אשוואל, והוסיף כי החוקרים אספו דגימות של מינרל הזירקון, המסייע לחשוף את גילם של סלעים, ובכך הגיעו למסקנה כי מדובר בסלעים שהיו על יבשת גונדוואנאלנד לפני מאות מיליוני שנים. לטענת החוקר, סביר להניח כי חלקים נוספים מהיבשת העתיקה נמצאים מתחת לאיים אחרים באזור האוקיינוס ההודי.



"אנו לומדים את תהליך התפרקות היבשות, כדי להבין את ההיסטוריה הגיאולוגית של כדור הארץ, המורכב משני חלקים – יבשות ישנות ואוקיינוסים צעירים. על פני היבשות יכולים להיות סלעים בני מיליארדי שנים, אבל שום דבר ישן כזה לא יכול להתקיים באוקיינוס. העובדה כי מצאנו זירקון עתיק כזה מוכיחה כי ישנו קרום יבשתי עתיק הרבה יותר תחת מאוריציוס, והוא יכול להיות רק יבשת־העל העתיקה גונדוואנאלנד".