האמן הבינלאומי אניש קאפור הוא הזוכה לשנת 2017 בפרס בראשית (Genesis Prize). כך הודיעה אתמול קרן פרס בראשית (Genesis Prize Foundation), שזכתה בעבר להיקרא על ידי מגזין טיים "הנובּל היהודי". הקרן, שנוסדה לפני כארבע שנים. מעניקה את הפרס מדי שנה לדמויות מצטיינות, בעלות מוניטין עולמי בתחומן, שפעולותיהן, בנוסף להישגיהן, "מגלמות את אופי העם היהודי באמצעות מחויבות לערכים יהודיים, לקהילה ולמדינת ישראל". 



קאפור זכה בעבר בפרס טרנר היוקרתי לאמנות חזותית, והוא מחזיק בתואר "אביר הממלכה הבריטית", שניתן לו ב־2013. הוא נחשב לאחד מהאמנים המשפיעים של המאות ה־20 וה־21. בין עבודותיו הרבות - פסל "היפוך העולם, ירושלים" במוזיאון ישראל, ו"שער העננים" בפארק המילניום שבשיקגו.


הפרס היוקרתי הוענק לראשונה ב־2014 לראש עיריית ניו יורק לשעבר, איש העסקים והנדבן מייקל בלומברג. שנה מאוחר יותר היה זה שחקן הקולנוע המפורסם, המפיק והפעיל חברתי, מייקל דאגלס, שזכה בכבוד ואשתקד זכה בפרס הכנר הישראלי־אמריקאי יצחק פרלמן. ערכו הכספי של פרס בראשית, שהיה בתחילה מיליון דולר, צמח משמעותית בשנתיים האחרונות הודות לתרומתם של פילנתרופים נוספים, בהם איש העסקים והנדבן רומן אברמוביץ', שתרם מיליון דולר נוספים ב־2015 וב־2016.



עד כה, נאספו במהלך שנות פעילות הקרן לא פחות מעשרה מיליון דולר לתמיכה ביוזמות פילנתרופיות של הזוכים בפרס. בהתאם למסורת שהנחיל הזוכה הראשון בפרס, בלומברג, כספי הזכייה מועברים במלואם לתמיכה ביוזמות פילנתרופיות בנושא שיקר ללבו של חתן הפרס. בעבר, יוזמות אלו כללו תמיכה ביזמות חברתיות על בסיס ערכי העם היהודי, במאמצים לשילוב משפחות מעורבות וצאצאיהם בחיי העולם היהודי ובשיפור חייהם של בעלי מוגבלויות.



חי בבריטניה, התגורר בקיבוץ גן שמואל


הזוכה השנה נולד במומביי שבהודו לאם יהודייה מבגדד ולאב הודי. בגיל 16 עלה לישראל והתגורר בקיבוץ גן שמואל במשך תקופה קצרה. מאמצע שנות ה־70 הוא חי ופועל בבריטניה. לחתן הפרס היסטוריה ארוכה של פעילות חברתית ומחויבות לצדק חברתי. במשך שנים ארוכות משמיע קאפור את קולו למען הפליטים ולמען זכויות אדם של אלו שנאלצו לעזוב את ארצם בעקבות רדיפה או מלחמה. לאחרונה הוא אף ביקר במחנה הפליטים הסוריים זעתרי בירדן, במסגרת התוכנית לטיפול באמנות של ארגון UNICEF, המבקשת לסייע לילדי הפליטים שחוו את זוועות המלחמה "להביע את מצוקתם דרך יצירה אמנותית". את כספי הזכייה ואת הבמה העולמית של פרס בראשית ינצל קאפור במטרה להעלות מודעות לסבלם של הפליטים, ולהגביר את המאמץ של הקהילה היהודית העולמית לסייע לפתרון משבר הפליטים החמור. הנתונים הקשים מגלים כי עד היום איבדו את ביתם במלחמת האזרחים בסוריה יותר מ־12.5 מיליון בני אדם, בהם כשניים וחצי מיליון ילדים.



לדבריו של מייסד־שותף ויו"ר קרן פרס בראשית, סטן פולובץ: "אנו שמחים מאוד להעניק את הפרס היוקרתי הזה לאניש קאפור. ההשפעה העמוקה של עבודתו ממשיכה את ההיסטוריה הארוכה של התרומה היהודית לאמנות העולמית, בעוד הפעילות החברתית שלו מחזקת את מחויבות העם היהודי למורשת ההומניזם והעזרה לזולת. אנו מוקירים בפרט את העובדה כי בעולם הציני של ימינו, קאפור ממשיך לפעול למען אלה שהגורל התאכזר אליהם, וקורא בכך תיגר על כולנו – לתת כתף איפה שאנו יכולים. אנו בטוחים כי מחויבותו לסייע לפליטים ולעקורים מסוריה תהדהד בעולם היהודי כולו ובמיוחד בקרב הדור הצעיר".



"קאפור נלחם כל חייו נגד האדישות"


בהודעתו לרגל קבלת הפרס, אמר קאפור כי "יש לי הכבוד לקבל את פרס בראשית לשנת 2017. מטרותיו של הפרס נדיבות, פתוחות־לב ואנושיות. הוא שואף להרחיב את ההקשר של הזהות היהודית וקורא ליהודים וללא־יהודים לעבוד יחד כדי להשפיע על העניינים הגדולים של זמננו. הזהות וההיסטוריה היהודיות ידעו מצבים חוזרים ונשנים של אדישות, רדיפות ושואה". עוד נכתב כי "שוב ושוב אנו חייבים למקם את עצמנו מחדש, ולתת זהות חדשה לקהילותינו.



כיורשים וכנושאים של ערכים יהודיים, לא ראוי לנו להתעלם ממצוקת האנשים שנרדפים, שאיבדו הכל ושנאלצו להימלט כפליטים בסכנת חיים. תודעת הזר שוכנת בלבה של הזהות יהודית וזה מה שמניע אותי בקבלת פרס בראשית - להעביר את כספי הפרס לסיוע לפליטים. יחד עם פרס בראשית, הצבנו לעצמנו משימה לעבוד למען הפליטים. יש לנו חובה לשכנע את העולם כי הם – הפגיעים ביותר - זקוקים לחמלה ולאמפתיה שלנו. שלומם ורווחתם הם שלנו; הייאוש שלהם הוא שלנו. אני מאמין כי באקלים הפוליטי הנוכחי בכל העולם, חשוב יותר מתמיד כי נמשיך לעמוד נגד מדיניות ממשלתית נתעבת, הפוגעת באתיקה שלנו ובמושגים בסיסיים של מה זה אומר להיות אדם. כיהודים, עלינו לשאול אם המציאות הזאת קרובה לביתנו יותר ממה שהיינו רוצים, ואנחנו חייבים לגנות את המדיניות הבדלנית של הממשלה המתיימרת לייצג אותנו. יחד עם פרס בראשית, אשאף למתן את ההשפעות של מדיניות זו בכל דרך שאוכל".



יו"ר הנהלת הסוכנות היהודית ויו"ר ועדת הבחירה של פרס בראשית נתן שרנסקי אמר כי "העם היהודי לאורך הדורות סבל לא רק מאנטישמיות פעילה ואלימה, שהייתה מעשי ידי המיעוט, אלא גם מן האדישות של הרוב. זאת הייתה האדישות שהפכה את הרדיפות, את הפוגרומים ואת השואה לאפשריים. אניש קאפור נלחם כל חייו נגד האדישות. לכן המסר שלו כה ברור, חזק ומעורר השראה.”



גם מייקל בלומברג, חתן פרס בראשית 2014, בירך על הבחירה ואמר כי "אניש קאפור הנו אמן פורץ דרך שכישוריו ודמיונו יוצאי הדופן נתנו השראה לבני האדם בעולם כולו. הוא חתן ראוי של פרס בראשית ואני מברך אותו על הכוונה לנצל את כספי הפרס לתמיכה בנושא חשוב כל כך”.