האם מטוס האייר פורס 1 הבא של נשיא ארצות הברית יהיה מפציץ חמקן? ארון מומחים  לענייני ביטחון והגנה אווירית טוענים כי המטוס ה-747-8, המשמש כיום את הנשיא כבר ישן, צריך לעבור שיפוץ רציני, כולל חידוש אמצעי ההגנה, ולאו הכי אמור להיות מוחלף, ובואינג זכתה במכרז לייצר מטוס חדש.


כאשר נבחר, מתח הנשיא דונלד טראמפ ביקורת חריפה על מחירי כלי הטייס הנשיאותיים, וצייץ בטוויטר שלו כי "בואינג עובדת על דגם חדש של אייר פורס 1 עבור נשיאים עתידיים, אך המחירים יצאו מכלל שליטה, למעלה מ-4 ביליון. לבטל את ההזמנה!".
כעת, מציעים המומחים להחליף את דגם המטוס במטוס מדגם B-21 החדש - מפציץ חמקן, שלדבריהם יוכל לחסוך בעלויות: "לחמקן יש יכולת התחמקות מובנת, הוא בעל דירוג גרעיני ומוגן בכבדות. זה הולך להיות מאוד צפוף, אך זו תהיה פלטפורמה בעלת כושר שרידות גבוה. בייחוד אם יופעל בזוגות או בשלשות", אמר דני לאם, דובר של חברת הייעוץ Wright Williams & Kelly. 

נכון לעכשיו, האייר פורס 1 מסוגל לשאת כ-70 נוסעים, לכן מתעוררות תהיות סביב נושא המקום בחמקן, אך המומחים מאמינים שאפשר לערוך שינויים בחמקן, למשל בתא הנשק שלו, כך שיתאימו לצורכי הנשיא. כמו כן, החמקן של טראמפ יוכל להיות מלווה בידי שני מטוסי בואינג קטנים, בהם יהיה אפשר לשאת בהם את חברי הצוות של טראמפ.

ישן ויקר לתחזוקה. אייר פורס 1 הנוכחי. צילום: רויטרס
ישן ויקר לתחזוקה. אייר פורס 1 הנוכחי. צילום: רויטרס
"כל מה שהאייר פורס 1 צריך, כבר נעשה על הדגם הקודם שלו", אמר לאם. "ההוצאה החד פעמית על מנת להפוך את האייר פורס 1 הנוכחי לבעל יכולות צבאיות, תהיה מבוזבזת על כלי טיס שככל הנראה ירד מקו הייצור בשל היקף מכירות נמוך. מטוסי הבואינג הקטנים ככל הנראה יענו על רוב הצרכים שלהם וזה יהיה זול יותר. אנחנו נשתמש במטוסי בואינג לפחות עוד 30 שנים".
החמקן מבוסס על דגם אייקוני קודם של החברה, בשם B-2 זוויתי, ואשר נוצר בשנות ה-80, שנמצא בשימוש מאז 1997. הדגם החדש של החמקן (B-21) שהוצג לראשונה ב-2016, לוקח את טכנולוגיית התחמקות הרדאר שלו לשלב הבא, דבר מהותי בתקופה בה המכ"מים של האויב הופכים גם הם משוכללים יותר.
"נאמר ואתה רוצה לתקוף באופן מפתיע את נשיא ארה"ב. ההשפעה המרתיעה של הופעה ברדאר של כלי טיס ממוגן וחמוש היטב, מלווה בכלי טייס נוספים תגרום לך לחשוב פעמיים", טוענים המומחים.
למרות שמדובר בחסכון כלכלי וכן עשיית רושם על מנהיגים אחרים בעולם, ה-B-21 עתיד להפוך מבצעי רק בשנת 2024. כלומר גם אם התכנית תצא לפועל, יתכן שטראמפ כבר לא יזכה ליהנות ממנה וייאלץ להתרגל למגבות הלא רכות דיין על האייר פורס הנוכחי שלו.