בהולנד גובר המתח לקראת הבחירות לפרלמנט שייערכו מחר. מפלגות הימין הקיצוני באירופה, ובמיוחד בצרפת, בגרמניה ובאיטליה, רואות בהן מבחן חשוב ליכולתן לכבוש את השלטון או להתקרב אליו בבחירות הצפויות בארצותיהן.



בינתיים נראה שעמדתו התקיפה של ראש הממשלה מרק רוטה מול טורקיה במשבר החריף בין המדינות העלתה את המניות שלו בציבור. בסקרים שנערכו אחרי האירועים הדרמטיים עלה שיעור התמיכה הצפוי למפלגתו הליברלית, VVD ל־16%, שהם 23 עד 27 צירים מתוך 150.



למפלגת הימין הקיצוני של חירט וילדרס, מפלגת החופש, צפויים 13% ו־19 עד 23 צירים. עם זאת, הסוקרים אומרים שכ־60% מההולנדים עדיין לא החליטו עבור מי יצביעו.



יש לציין כי 26 מפלגות רצות לבחירות. שום מפלגה מבעלות הסיכויים להכניס צירים לפרלמנט אינה רוצה בקואליציה עם וילדרס, גם אם יגיע ראשון, אף שהוא עצמו אומר ש"כולם העתיקו מהמצע שלי - להולנדים מגיע עכשיו המקור".



"לשים קץ לפופוליזם הרע"



במסיבת עיתונאים לקראת עימות בטלוויזיה עם וילדרס קרא אתמול רוטה לבוחרים לעצור את הפופוליזם: "אני רוצה שהולנד תהיה הראשונה שתשים קץ לפופוליזם הרע, שתשים קץ לאפקט הדומינו", והזכיר את הברקזיט, ניצחון טראמפ והבחירות הקרבות בצרפת ובגרמניה.



"אפשר לומר שהבחירות בהולנד הן רבע הגמר כדי לנסות למנוע מהפופוליזם הרע לנצח. חצי הגמר יהיה בצרפת באפריל ובמאי, והגמר בגרמניה בספטמבר", אמר רוטה, והוסיף כי "יילחם חזק מאוד כדי לא להתעורר ב־16 במרץ במדינה שווילדרס יהיה בה הכוח הפוליטי הגדול. אף שאין לו כל סיכוי להיות בשלטון, כי המפלגה שלי לא תחתום איתו על הסכם, יהיה זה מסר חזק לכל אירופה".