העיתונים הערביים המשיכו גם אתמול לדון בתקיפות שבוצעו בסוריה בימים האחרונים ומיוחסות לישראל, בהן גם התקיפה בסוף השבוע, שבה ישראל הודתה, ובמסגרתה שיגר הצבא הסורי טיל לעבר מטוסי הקרב הישראליים, והוא יורט בידי מערכת “חץ”. כזכור, אתמול אף הודו בצה”ל כי מזל”ט ישראלי נפל בשטח סורי, בעוד בחיזבאללה טענו כי הם הובילו להפלתו.



לדברי עלי קאסם מהעיתון הסורי “א־ת’אוורה” (“המהפכה”), “התגובה הסורית על התוקפנות אינה מסר של שינוי בכללי העימות, אלא היא מדגישה שיש להגיב לכל תוקפנות ישראלית”. לדבריו, המתקפה של ישראל היא חלק מתוכנית כוללת, שמטרתה להתיש את המשטר הסורי.



בעיתון הלונדוני “ראי אל־יום” (“דעת היום”) כתב עבד אל־בארי עטוואן כי “התגובה הסורית שינתה את המשוואה הצבאית והאסטרטגית באזור וציינה מציאות חדשה על הקרקע. הצהרות שר הביטחון הישראלי אביגדור ליברמן, שאיים להשמיד את מערך ההגנה האווירית הסורית אם צבא סוריה יכוון שוב טילים כלפי מטוסים ישראליים, מצביע על בעיה ישראלית אמיתית וטיפוס על עץ גבוה, שאי אפשר להישאר עליו זמן ממושך. העברת טילים ואמצעי לחימה לחיזבאללה לא תיפסק, וכל ניסיון לפגוע בשיירה יתקבל בתגובה בטילים, אם זה כלפי המטוסים או לעומק הישראלי. התגובה הסורית לא תהיה חד־פעמית, אחרת היא לא הייתה מגיבה. זאת מאחר שחוסר תגובה בפעם הבאה יביא לפגיעה מוראלית, פוליטית וצבאית בהנהגה הצבאית הסורית. הישראלים מכירים בעובדה זו”.


בעיתון האלג’יראי “א־שורוק” (“הזריחה”) כתב סאלח עוואד כי “מנהיגי מדינות ערב צריכים להתאחד ולעמוד יחד מאחורי טילי סוריה נגד האויב הציוני”.



מקור איראני בכיר סיפר לעיתון “אל־ג’רידה” (“העיתון”) הכווייתי כי משרד ההגנה האיראני שיגר מהנדסים לסוריה, כדי לשנות את הקודים של ההגנה האווירית, כדי שיהיו בשליטת הצבא הסורי בלי שמוסקבה תדע על כך. לטענתו, רוסיה הסגירה בעבר את הקודים לצד הישראלי, מה שמנע את חשיפתו. “הם הצליחו לשנות חלק מהקודים בחודש שעבר, ולכן כאשר מטוסי הקרב הישראליים המריאו מבסיסיהם – הצליח מערך ההגנה לזהות אותם וליירט טילים נגד מטוסים”, אמר המקור.



"המשוואה עומדת להשתנות"



ד”ר עבד א־סתאר קאסם כתב באתר “אל־מיאדין” (“הכיכרות”) ש”ישראל מבינה כעת שהמשוואה הצבאית עם סוריה הולכת להשתנות”. לדבריו, כדי שהתגובה הסורית תהיה אפקטיבית יותר, עליה לבחון שדרוג של מערך ההגנה האווירית שלה, מאחר שארצות הברית אינה חוסכת דבר, כדי שידה של ישראל תהיה על העליונה בכל עימות אפשרי, בעוד שסוריה מסתפקת באסטרטגיה שישראל לא תושמד.



קאסם צופה שישראל תתקוף שוב, כדי “לשבור את העקשנות של הצבא הסורי”, כדבריו. לטענתו, ההנהגה בישראל הולכת לתכנן את התקיפה הבאה על בסיס נקודות אלה: ישראל יודעת שמבחינה טכנולוגית היא יותר מפותחת, ולכן הדבר יקל עליה לתקוף בעומק סוריה בעתיד; ישראל מבחינה בתשישות המוראלית של הסורים, מבחינה צבאית ועממית, ולכן התגובה הסורית, שהרימה את המורל, לא שירתה אותה; ישראל אינה מעוניינת בעימות עם חיזבאללה, שאף שאמצעיו דלים, יש לו טקטיקה מלחמתית; התנועה הציונית קמה תוך כדי חיפוש אחר ביטחון לאומי ליהודים, ולכן אינה עושה הנחות לעצמה בסוגיית הביטחון. “אפשר שנראה רגיעה בתקיפות הישראליות בעומק הסורי, בשל לחץ אמריקאי ורוסי”, מסכם קאסם. “אולם ישראל לא תפסיק לתקוף מטרות בסוריה, כל עוד דמשק אינה מרתיעה אותה”.



חמיס א־תובי כתב בעיתון העומאני “אל־ווטאן” (“המולדת”) ש”התגובה הסורית גרמה הלם לאויבים הישראלים והיא מעידה על שינוי חוקי המשחק. האויב הישראלי יחשוב שוב בעתיד לפני שיתקוף, שכן הריטואל הקבוע שבו הוא תוקף מטרה בלי תגובה - חלף. זה מה שהוכיח כעת הצבא הסורי וציר ההתנגדות כולו”. 



להסתכל לפליטוּת בעיניים



ארבעה אמנים טורקים פתחו לאחרונה תערוכה לרגל יום האם, שחל אתמול בעולם הערבי, שבה נראות פליטות סוריות בשגרת יומן. זאת כדי להפנות את תשומת הלב למצוקה שממנה סובלות הנשים הסוריות מאז פרוץ מלחמת האזרחים בארצן לפני כשש שנים. התערוכה נערכה באיזמיר שבמערב טורקיה, ובמהלכה הוצגו 50 תמונות שצולמו בידי ארבעת האמנים מהאוניברסיטאות סלג’וק ויוזנג’ו ייל, שבהן מראים את האופן שבו הפליטות חיות.



“המטרה שלנו באמצעות תערוכה זו היא להפנות את תשומת הלב לפליטות ולצרכים שלהן”, אמר אחד מיוזמי התערוכה, מוראט איטאש. “אנו מעוניינים להמשיך בניסיונות לסייע לפליטים הסורים בכל רחבי טורקיה. יש פליטות שחולמות לחזור למולדתן, ואחרות מקוות להגר לאירופה או להישאר בטורקיה כל חייהן”.



בטורקיה חיים כיום כשלושה מיליון פליטים סורים, שעקרו מארצם מאז תחילת מלחמת האזרחים.