פיצוץ עז הרעיד היום (שני) את תחנת הרכבת התחתית הסמוכה למכון הטכנולוגי בסנט פטרבורג, פיצוץ שאירע בסביבות השעה 14:40 לפי שעון רוסיה וגרם למותם של לפחות 10 בני אדם ופציעתם של 47, בהם ילדים. על פי התקשורת המקומית, הפיצוץ נגרם כתוצאה ממטען שהונח במזוודה שהושארה באחד מקרונות הרכבת התחתית והופעל תוך כדי הנסיעה. כמו כן, בסריקות שנערכו לאחר מכן, איתרו כוחות הביטחון הרוסים מטען מאולתר נוסף, שלא התפוצץ, ליד כיכר בסטניה בעיר, וניטרלו אותו. שלושה ימי אבל הוכרזו בעיר בעקבות הפיגוע, וכל תחנות הרכבת התחתית נסגרו עד להודעה חדשה.



במהלך חקירת האירועים, נקלט אדם שחשוד כי הוא זה שהניח את מזוודת הנפץ והמשטרה המקומית החלה בחיפושיה אחריו.

צפו: שניות לאחר הפיצוץ ברכבת
.

לפי התקשורת הרוסית זו תמונתו של מי שעשוי להיות החשוד בהנחת המטען


הרב שאול ברוק, שליח חב"ד בסנט פטרבורג, תיאר בתכניתם של בן כספית ואריה אלדד ברדיו 103FM את האווירה בעיר: "האווירה לא פשוטה כאן, זאת תקופה מאוד עמוסה, עם אלפי יהודים שמגיעים לרכוש מוצרים לפסח, יש מאות יהודים שמקבלים חבילות מזון בימים אלו. אנחנו חוששים, כי זאת תחנה קרובה אלינו. מקווים שכמה שפחות אנשים נפגעו בפיגוע הזה. יש בעיה גדולה לכלי התקשורת האינטרנטיים, כי האתרים הגדולים נופלים, וכוחות ההצלה והחירום לא מתורגלים באירועים כאלה, לא ידוע לי כרגע על אזרח ישראלי שנפגע או משהו כזה". 

 

בהתייחס לסיבה מאחורי הפיצוץ אמר ברוק: "הרוסים זהירים ולא יוצאים בהכרזות, אך אני מאמין שמשם זה הגיע. אם לא בדקו ולא גילו בוודאות שזה פיגוע, הם לא ייצאו בכזאת הצהרה. השלטונות מחזיקים את האצבע על הדופק, היו התרעות, אבל לא משהו כזה גדול. אנחנו מודאגים מאוד, אנחנו גם ערים למה שקורה באירופה".

כוחות הביטחון הרוסיים מנהלים את האירוע לאחר הפיצוץ. צילום: רויטרס
כוחות הביטחון הרוסיים מנהלים את האירוע לאחר הפיצוץ. צילום: רויטרס


נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, שמבקר היום באזור באזור ונכח בזמן האירוע בפגישה עם נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו, מסר את תנחומיו למשפחות ההרוגים ואמר כי "נכון לעכשיו לא ברור עדיין אם מדובר בטרור, אך האופציה הזו בהחלטת נלקחת בחשבון". הנשיא הרוסי הוסיף: "דיברתי כבר עם השר לביטחון פנים. כלל אנשינו פועלים בשטח ויעשו הכל למציאת הסיבה".

משרד החוץ הישראלי דיווח כי עובדי הקונסוליה הישראלית במדינה לא נפגעו באירוע. עם זאת, הקונסול הכללי הישראלי, מיכאל לוטם, פנה לרשויות סנט פטרסבורג על מנת לקבל מידע מהיר ככל האפשר לגבי שלומם של אזרחים ישראלים נוספים הנמצאים במדינה.

כ-50 פצועים בפיצוץ. צילום: רויטרס
כ-50 פצועים בפיצוץ. צילום: רויטרס






"היו שני פיצוצים ובמקום יש הרבה מאוד אמבולנסים", סיפרה עד ראייה לפיצוץ, "הפיצוץ היה בתוך הקרון עצמו, ועפו מסמרים רבים. עכשיו מפנים את האנשים מהתחנות כרגע של הרכבת התחתית". לדבריה, הפיצוץ היה חזק במיוחד, כאשר "אפילו אנשים שירדו מהרכבת וכאלה שהיו באזור המדרגות, הרגישו את ההדים". תמונות שפורסמו ברשתות החברתיות לאחר האירוע מראות כי לפחות דלת אחת של רכבת מטרו עפה ממקומה בפיצוץ.