כ־10,000 בני נוער ומשלחות מכל העולם ישתתפו במצעד החיים המסורתי שיתקיים מחר בפעם ה־29 מאושוויץ לבירקנאו. בין המשתתפים: נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור, שר החינוך נפתלי בנט, הרמטכ"ל גדי איזנקוט, קצינים וחיילים, והרב הראשי לתל אביב ישראל מאיר לאו, היחיד שהשתתף עד כה בכל מצעדי החיים.



היום ייערך בקרקוב שבפולין כנס מיוחד בהשתתפות שרי חינוך מ־12 מדינות באירופה ובערב יצוין טקס ערב יום השואה באולם האופרה במרכז העיר. הכנס יתמקד בשאלה כיצד ממשיכים להנחיל את זכרון השואה ולקחיה גם לאחר שכבר לא יהיו ניצולי שואה בין החיים. את הדיון המיוחד יזמו מארגני מצעד החיים ושרת החינוך האוסטרית, סוניה האמרשמיד.



“לכל מדינה וחברה יש פרקים אפלים בהיסטוריה, בין אם של אלימות, קולוניאליזם ועוד”, אמרה האמרשמיד. “אוסטריה ומערכת החינוך שלה צריכות להתמודד עם היסטוריה ארוכה של אנטישמיות, גם לפני עליית הנאצים, ובמיוחד עם השתתפותם של אוסטרים רבים בזוועות מלחמת העולם השנייה ובראשן השואה. אנחנו באוסטריה מרגישים שזכינו ללמוד מניסיונן של מדינות אחרות, דוגמת ישראל, ומזמינים מדינות אחרות ללמוד מאיתנו”.



השתתף בכל מצעדי החיים. הרב לאו, צילום: יוסי זליגר, פלאש 90
השתתף בכל מצעדי החיים. הרב לאו, צילום: יוסי זליגר, פלאש 90



במצעד החיים שיתקיים מחר בצהריים תשתתף גם משלחת כבוד של 75 ניצולי שואה ממדינות שונות, המבוגר בהם בן 103. אחד המשתתפים יהיה אלישע ויזל, בנו של ניצול השואה וחתן פרס נובל לשלום אלי ויזל ז”ל, שמשתתף במצעד לראשונה בחייו וידליק לפיד זיכרון לאביו.



הרמטכ"ל גדי איזנקוט ייצא בראש משלחת הכוללת מפקדים, משפחות שכולות ופצוע צה"ל, וכן "עד המשלחת" – מיקי גולמן, ניצול שואה שיביא את סיפור חייו, כמי שגם נמנה עם קציני המשטרה שחקרו בזמנו את הצורר הנאצי אדולף אייכמן. באיגרת שכתב איזנקוט לצה"ל הוא כותב כי השנה מציין צה"ל יובל שנים למלחמת ששת הימים שבה נחל ניצחון מפואר וכי בזמן השואה ייחל העם לכוח מגן שיחלץ אותו מזוועות הנאצים. בששת הימים לחם העם בגבורה בשורות צה"ל והבטיח את המשך קיומו במדינתו.



המשפחות שילוו את הרמטכ"ל הן הרטל גרשטיין, אחותו של תא"ל ארז גרשטיין ז"ל, ליאון וקסמן, אחיו של רס"ל אסף וקסמן ז"ל, אהרון רוסלס, אביו של סרן ישי רוסלס ז"ל, ויעל וייסמן, אלמנתו של סמ"ר טוביה ינאי וייסמן ז"ל. למסע יצטרפו גם לאה ושמחה גולדין, הוריו של סגן הדר גולדין ז"ל, שגופתו מוחזקת בידי חמאס. הפצוע שמתלווה למשלחת הוא סגן אחיה קליין.