שבועיים אחרי הסיבוב הראשון עומדים היום שוב 47 מיליון בעלי זכות הבחירה בצרפת לבחור בנשיא הרפובליקה מבין שני המועמדים - עמנואל מקרון בן ה־39, מועמד המרכז העצמאי, ומארין לה פן, בת ה־48, מועמדת הימין הקיצוני. הסקרים הרשמיים האחרונים שפורסמו לפני הפסקת תעמולת הבחירות ביום שישי בחצות ולא השתנו מאז באופן ניכר מצביעים באופן ברור על ניצחונו של מקרון: 63% מול 37% ללה פן.



ההתפתחויות האחרונות בקמפיין היו בתחום מתקפות סייבר והפצת פייק ניוז (חדשות כוזבות). ממש לפני הפסקת הקמפיין בשישי בחצות הודיע מטה תנועתו של מקרון על גניבתם וחשיפתם באינטרנט של אלפי מסמכים של פעילי התנועה, בהם התכתבויות ומסמכים פיננסיים. ההאקרים ערבבו מסמכים אלה במסמכים מזויפים. המטה של מקרון אומר כי אין לו מה להסתיר, כי פעל על פי החוק וכי העקבות מובילים להאקרים הקשורים לשירותי הביון הרוסיים. כך גם סבורים מומחי סייבר אמריקאים.



האתר "ויקליקס" מיהר להודיע כי אינו קשור לחשיפה, שהוכתרה בשם "מקרונליקס". ועדת הבחירות המרכזית הצרפתית הזהירה את אמצעי התקשורת שלא להשתמש בחומרים אלה, אחרת ייענשו על פי החוק. למרות זאת, הראשון להעלות חלק מהמסמכים שנגנבו היה אתר ימין קיצוני אמריקני, ואחר כך הצטרפו אליו אתרי ימין קיצוני צרפתים. אף שמדובר בפעולה רחבת היקף בניסיון להטות את הכף לצדה של לה פן, סבורים בפריז כי לא תהיה לה השפעה ניכרת על תוצאות הבחירות.



מקרון לוחץ ידיים לתומכיו. לפי הסקרים הוא יכול לחייך. צילום: רויטרס
מקרון לוחץ ידיים לתומכיו. לפי הסקרים הוא יכול לחייך. צילום: רויטרס



קודם לכן הגיש מקרון תביעה משפטית על הוצאת דיבה והפצת שמועות שווא בעקבות טקסט מפוברק, שהופיע תחילה באתר של הימין הקיצוני ואחר כך באתרים רוסיים ובאתר קונספירציוניסטי אמריקני באינטרנט, שבו נמסר על חשבונות בלתי חוקיים שיש לו באיי הבאהאמס. ממש בשעה שהידיעה המפוברקת רצה באינטרנט, פנתה לה פן למקרון בלגלוג במהלך העימות שהתנהל ביניהם בטלוויזיה ואמרה ש"היא מקווה שברגע האחרון לא יתברר שיש לו חשבונות סודיים בבהמאס". "גברת לה פן , זו הוצאת דיבה", הגיב מקרון.




במהלך השבוע הראשון לקמפיין עלתה לה פן בסקרים, אך התמיכה בה צנחה בחדות לאחר העימות הטלוויזיוני בין השניים ביום חמישי בערב. עם זאת, בצרפת חוששים כי שיעור ההצבעה הצפוי יהיה הנמוך ביותר בתולדות הרפובליקה מאז 1969, עם הימנעות צפויה של מצביעי שמאל וימין גם יחד. הללו מסרבים לתמוך בשני המועמדים הסופיים, אחרי כישלון מועמדיהם בסיבוב הראשון, שבו נמנעו מהצבעה 21%.



לה פן ו"הניצחון האידיאולוגי"


כמו בסיבוב הראשון, נערכת הפעם ההצבעה במסגרת מצב החירום הביטחוני ובשמירה של 50 אלף שוטרים וחיילים. ביום שישי עצרו שירותי הביטחון פעיל אסלאמי בן 34, חייל לשעבר, שהסתובב ליד הבסיס הצבאי באוורה מצפון לפריז, שם חונה דרך קבע מטוסו של נשיא הרפובליקה. במכוניתו נמצאו רובה, שני אקדחים תחמושת, ספר קוראן, דגל של דאע"ש ומפתח מחשב (דיסק און־קי) שעליו הקליט שבועת אמונים לארגון האיסלאמי הג'יהאדיסטי. עם זאת, לדברי המשטרה האיש מוכר כ"מעורער בנפשו".



לה פן נמלטת מהמפגינים נגדה. זוכה לירידה חדה בתמיכה בה לאחר העימות. צילום: רויטרס
לה פן נמלטת מהמפגינים נגדה. זוכה לירידה חדה בתמיכה בה לאחר העימות. צילום: רויטרס



המגזין "רומיה" שמוציא לאור ארגון המדינה האסלמית קרא למאמינים לבצע פיגועים ביום הבחירות. "אל תשכחו את חובתכם כמוסלמים, תבחרו את המועמד שברצונכם להרוג ושרפו את הקלפיות. הרגו את המועמדים והמצביעים", נכתב במגזין, שלא המליץ במי לבחור כקורבן מבין "שני השטנים".


כך או כך, החשש הוא מאלימות פוליטית ובייחוד מחיסולי חשבונות, בין תומכי הימין והשמאל הקיצוני. ביום שישי הותקפו לה פן וראש ממשלה המיועד שלה, ניקולא דיפון אניין, כשביקרו בקתדרלה בעיר ריימס. "אני מקווה שההתקפה המבישה תעזור לבוחרים להחליט", אמרה לה פן, שטענה שהאלימות המילולית המיוחסת לה בעימות הטלוויזיוני שלשום נבעה מן "האלימות החברתית שתפרוץ בצרפת" אם יריבה ינצח. עם זאת היא הצהירה כי בלי קשר לתוצאות ההצבעה היום "השגנו נצחון אידיאולוגי. שינינו הכל. אני כבר ניצחתי".



מקרון ניצל את הראיון האחרון שלו לאתר "מדיאפרט" כדי להביע, בתשובה לשאלה, את התנגדותו להכרה חד־צדדית במדינה הפלסטינית. הוא הסביר כי "פירושה של הכרה חד־צדדית הוא תמיכה בצד אחד בלבד, שתביא לניתוק השיח עם ישראל ולפגיעה ביכולתה של צרפת לקדם את תהליך השלום. צרפת מעולם לא נטתה לצד זה או אחר. אומנם", הוסיף מקרון, "הנשיא הפלסטיני היום הוא הפתוח ביותר לשלום, והצד הישראלי מפגין נוקשות. אבל הכרה חד־צדדית לא תשפר את מצב האנשים בשטח, כולל זה של הפלסטינים".



אובמה מקווה שמקרון יזכה



נשיא ארה"ב לשעבר, ברק אובמה, הביע בסרטון וידאו את תקוותו שמקרון יזכה בבחירות החשובות לעולם כולו ואת הערצתו למערכת הבחירות שניהל. לפני התקריות בעיר ריימס, לה פן התקבלה במטח של ביצים ובקריאות "הלאה הפאשיזם" כשהגיעה לביקור בחבל ברטאן ותלמידי תיכון הפגינו ליד המטה שלה בפריז. בערב הופיעו אמנים בכיכר הרפובליקה בקונצרט נגד בחירה בה. מקרון מתכנן חגיגת ניצחון הערב בכיכר מוזיאון הלובר. לה פן הודיעה כי תמקם את האירוע שלה ביער ונסן במזרח פריז.



הביקורת על העימות בטלוויזיה ביום חמישי ורמתו הייתה כללית. התקשורת והתרבות הפוליטית הצרפתיות אינן רגילות לעימות אלים וברוטאלי כמו זה שהפגינו שני המועמדים לנשיאות, בייחוד ביוזמתה של לה פן, שלדברי הנשיא היוצא פרנסואה הולנד "חשפה את פרצופה האמיתי". לה פן עסקה יותר בהפרעות לדברי מקרון מאשר בשכנוע המהססים להצביע עבורה. היא נכשלה בייחוד בנושאי כלכלה, ובניסיונה לנמק את הצעתה לוותר על מטבע היורו שיישאר, עם זאת, לפי תוכניתה, מטבע חילופין לעסקאות בין המדינות. רק בנושא הטיפול באיום הטרור והאסלאם הקיצוני - במיוחד, ובהאשמות כי מקרון שומר על קשר עם איגוד הקהילות המוסלמיות, המקורב לאחים המוסלמים, היא הצליחה לערער במקצת את ביטחונו של המועמד המתחרה.