בעוד חברי הסנאט נערכים לדיונים מתוחים וממושכים על חוק ביטוח הבריאות החדש, יצא הנשיא הקודם ברק אובמה להגנתה של הרפורמה ההיסטורית והביע תקווה כי הסנאטורים הרפובליקנים יפגינו אומץ ויאפשרו למיליוני אמריקאים להמשיך וליהנות מההטבות של אובמה־קר.



בית הנבחרים אישר ביום חמישי ברוב זעום של 217 תומכים מול 212 מתנגדים את הצעת החוק שנועדה לבטל את רפורמת הבריאות של אובמה ולהחליף אותה בתוכנית חדשה, אחת מהבטחות הבריאות המרכזיות של הנשיא דונלד טראמפ ושל הרפובליקנים. כעת הקרב עובר לבית העליון של הקונגרס.



מנהיגי הרפובליקנים בסנאט, בהם מיטש מקונל וג'ון קורנין, הבהירו כי התהליך יימשך זמן רב וכי הם צפויים לגבש הצעה חדשה, שונה מזו של בית הנבחרים. הסעיפים שבהם יתמקדו הסנאטורים נוגעים להשפעה על מקבלי ביטוח מדיקייד במדינות שבהן הוא הורחב תחת אובמה־קר והחשש מפני העלאת הפרמיות לאמריקאים מבוגרים ועניים. "אין לנו לוח זמנים. נצביע רק כאשר יהיו לנו 51 סנאטורים", ציין קורנין.



העביר את תוכנית הבריאות ברוב זעום. דונלד טראמפ, צילום: Getty Images
העביר את תוכנית הבריאות ברוב זעום. דונלד טראמפ, צילום: Getty Images



"לבחון את העובדות ולדבר אמת"





ביום ראשון בלילה, התייחס הנשיא לשעבר אובמה לניסיונות הרפובליקנים לבטל את הרפורמה שלו. בנאום בספריית קנדי בבוסטון, שם קיבל את פרס "פרופילים של אומץ" על שמו של הספר שכתב הנשיא המנוח, הוא הזכיר כי אובמה־קר העניקה ביטוח בריאות ל־20 מיליון אמריקאים נוספים והביע תקווה כי הסנאטורים הרפובליקנים יפגינו אומץ כמו אותם חברי קונגרס צעירים שתמכו בחוק ההיסטורי ואף שילמו על כך מחיר פוליטי.



"מרביתם של אותם חברי קונגרס איבדו את המושבים שלהם. אבל הם היו נאמנים למה שהנשיא קנדי הגדיר בספרו 'רצון לשמור על הגינות שהיא חזקה יותר מהרצון לשמור על התפקיד', האמונה שהנתיב הנכון הוא זה שינצח. הקרבה אישית", אמר אובמה. "זו התקווה הנלהבת שלי והתקווה של מיליונים שהאומץ עדיין אפשרי ושחברי הקונגרס הנוכחיים, בלי קשר למפלגה שלהם, יהיו מוכנים לבחון את העובדות ולדבר אמת, אפילו אם זה נוגד את עמדות המפלגה". הוא הוסיף כי "אני מקווה שהם מבינים שמשמעותו של אומץ הוא לא לעשות רק מה שהולם מבחינה פוליטית, אלא לעשות מה שהם מאמינים בתוך לבם שהוא הדבר הנכון".



"ההזדמנות האחרונה למנוע אסון אקלים"



בתחום נוסף שאותו קידם אובמה במהלך כהונתו, אתמול החלה בבון שבגרמניה ועידה בהשתתפות אלפי נציגים מרחבי העולם במטרה לגבש את הכללים ליישומו של הסכם פריז לצמצום פליטת גזי החממה כחלק מהמאבק בהתחממות העולמית ובשינויי האקלים. הוועידה נערכת בצל החשש כי הנשיא טראמפ יממש את הבטחתו מהבחירות ויוציא מהאמנה את ארה"ב – אשר יחד עם סין היא המזהמת הגדולה ביותר בעולם – וכך יפגע אנושות במאמצים הבינלאומיים.



"זו ההזדמנות הטובה ביותר עבור האנושות למנוע שינוי אקלים בהיקף אדיר, אולי ההזדמנות האחרונה", כתבו ארגוני זכויות אדם וארגונים סביבתיים לראש ממשלת בריטניה תרזה מיי, והפצירו בה לשכנע את הנשיא האמריקאי לא לסגת מההסכם. "רוב תושבי בריטניה מאמינים ששינוי האקלים מתרחש. הם מצפים שאת, כראש הממשלה, תובילי את המדע, האחריות המוסרית ושיתוף הפעולה הבינלאומי".



עדות נוספת לסקפטיות של הממשל האמריקאי הנוכחי לגבי ההתחממות העולמית הגיעה ביום ראשון בערב, כאשר הסוכנות להגנת הסביבה הודיעה כי חמישה מחברי ועדת הבחינה המדעית שלה הודחו. מי שעשויים להחליף אותם הם נציגים של תעשיות מזוהמות שאמורות להיות כפופות לפיקוח של הסוכנות הפדרלית.



תנצל את השפעתה? תרזה מיי, צילום: רויטרס
תנצל את השפעתה? תרזה מיי, צילום: רויטרס