ביקור שלוש הדתות של דונלד טראמפ סיים היום (שלישי) בצהריים את פרקו הישראלי, בנאום המרכזי של הנשיא. לאחר קצת יותר מ-24 שעות, שהיו עמוסות בביקורים בקבלת פנים בשדה התעופה (וסלפי אחד שגנב את תשומת הלב), ביקור בבית הנשיא, הגעה לכנסיית הקבר, שהות בכותל המערבי, ארוחת ערב אינטימית עם ראש הממשלה מפגש עם יו"ר הרשות הפלסטינית, וביקור ביד ושם, סיים טראמפ את ביקורו עם נאום במוזיאון ישראל בירושלים.



בנאומו המרכזי פתח טראמפ ואמר: "כולם צריכים להתאחד. המסע הזה מתמקד במטרה של איחוד אומות סביב המטרה של הנסת הטרור, והכחדת אידיאולוגית הפחד. זאת זכות לעמוד כאן ולפנות לאזרחי ישראל. ירושלים היא עיר קדושה, היופי שלה, ההוד שלה והמסורת שלה אינם דומים לשום דבר אחר. הקשר של היהודים אל הקרקע הזו הוא נצחי".





טראמפ קרא לקדם שלום, והבטיח לחזק את הביטחון של אזרחי ישראל. "ישראלים מרגישים את הטרור. חמאס וחיזבאללה משגרים טילים, בבית הספר מקבלים הדרכה כדי לשמוע את הסירנה ולרוץ מהר. דאעש מכוונת אל בתי ספר ושכונות יהודיות והמנהיגים באיראן קוראים כל הזמן להשמדת ישראל. לא עם דונלד ג'יי טראמפ. אלו שאומרים לנו שצריך או לתמוך בישראל או במוסלמים - מציגים מצג שווא. כל האנשים ההגונים רוצים לחיות בשלום, וכל דת נמצאת תחת איום הטרור. אנחנו ננסה ליצור יציבות, והתקדמנו משמעותית במסע הזה. הייתה לי פגישה עם אבו מאזן. הוא רוצה שלום. פגשתי את חברי הטוב בנימין. הוא רוצה שלום. זה לא יהיה קל, שנינו יודעים את זה, אבל זה יכול לקרות. אנחנו יכולים להשיג עסקה", אמר. 



נתניהו וטראמפ במוזיאון ישראל. צילום: רויטרס



נתניהו מריעע לטראמפ במהלך הנאום. צילום: מרק ישראל סלם



טראמפ סיכם את ביקורו: "הנחתי את ידי על אבני הכותל והתפללתי. ביקרתי גם באתר הקדוש לנצרים ברחבי העולם, הנחתי זר ביד ושם, כיבדתי את זכרם של ששת מיליון היהודים שנרצחו בשואה. הבטחתי אז ואני מבטיח שוב-  לעולם לא עוד. אני עומד נפעם מול העם היהודי. הממשל שלי תמיד יעמוד לצד ישראל".



נתניהו פתח את פרק ההצהרות ואמר: "המוזיאון הזה מספר את סיפורה של ישראל. כבוד הנשיא, עברת מירוץ בישראל, ביקרת בעבר שלנו, ראית את ההווה, ודיברנו על העתיד. אנחנו החזרנו מחדש את העם היהודי. יש לנו אמרה שעם ישראל חי, וגם מדינת ישראל. חיה מתמיד. דמוקרטיה משגשגת, כלכלה חדשנית ואנשים עם יוזמה. עם השנים, לישראל היו הרבה ידידים, אך מעולם ולעולם לא יהיו לנו חברה כל כך טובה כמו ארצות הברית. תודה לך על ידידותך האמיצה. אנחנו מעריכים זאת מאוד. אנחנו נביס ביחד את אלה שחוגגים את המוות. ננצח את כוחות האיסלאם המיליטנטי, ואת כוח הטרור. הטרור טובח באירופה, אמריקה, או בישראל. אמרת הבוקר, מימון ותגמול הטררור חייב להיפסק, עבאס גינה את הפיגוע במנצ'סטר, אבל אם היה פלסטיני וקרבות ישראליים, אולי היו מקבלים תגמול. החוק הזה חייב להשתנות. בסופו של דבר, אין לי ספק שהחירות תנצח את החושך, ושהאור ינצח את החושך. אתם הלפיד שנישא בפני כל אומות. חווינו זוועה, אבל הפכנו אותה לתקווה. תודה על ביקורך ההיסטורי. הצלחת לגעת בליבת הקיום שלנו".



מכאן המשיך טראמפ לשדה התעופה, ממנו ימריא לוותיקן, התחנה הבאה במסעו המדיני הראשון והנרחב - תשעה ימים במזרח התיכון ובאירופה. כשנפגש טראמפ עם יו"ר הרשות הפלסטינית הוא נשא נאום קצר, ובעבר טען כי הוא מגיע לישראל כדי לאשרר את הברית הנצחית בין ישראל לארה"ב. במהלך השבועות האחרונים מנסה טראמפ להביא לחידוש המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים, ואף הודיע כי לא ייתן יד לכך שאיראן תמשיך ותחתור לכיוון נשק גרעיני שיהיה באמתחתה. בצמרת השלטון בישראל מצפים לקבל הכרה בירושלים כבירת העם היהודי וכי השגרירות האמריקאית תעבור לעיר.