אסון כבד בפורטוגל: לפחות 62 בני אדם נספו בשריפות יער גדולות שמשתוללות מאז סוף השבוע במרכז המדינה, כאשר רבים מהקורבנות נשרפו במכוניותיהם בעת שניסו להימלט מהלהבות. "זו הטרגדיה הקשה ביותר שראינו במדינה מזה שנים", אמר היום (ראשון) ראש הממשלה, אנטוניו קוסטה.



תיעוד השריפות בפורטוגל

האש פרצה אתמול באזור ההררי של פדרוגאו גרנדה, כ-200 ק"מ צפונית מזרחית לבירה ליסבון, כאשר ההערכות הן כי פגיעת ברק היא שגרמה להתלקחות. באזור האי האיברי שוררות טמפרטורות גבוהות של יותר מ-40 מעלות ונרשמו סופות ברקים ורעמים, אולם ללא גשם. בסך הכל נרשמו כ-60 דליקות בכל רחבי המדינה.



מאות כבאים, בסיוע של מטוסים ורכבי כיבוי של כוחות צבא פורטוגל, פועלים על מנת להתגבר על השריפות הגדולות שפגעו בקרוב לעשרים כפרים וגרמו לסגירתם של מספר כבישים מרכזיים באזור. "ענן העשן נמוך מאד וזה מקשה על המסוקים ועל מטוסי הכיבוי לעבוד באופן יעיל", אמר השר למינהל פנים, חורחה גומש. "אבל אנחנו עושים כל שניתן וגם כל מה שבלתי אפשרי על מנת לכבות את האש הזו".




נזקי השריפה בפורטוגל. צילום: רויטרס
נזקי השריפה בפורטוגל. צילום: רויטרס



היום מסרה הממשלה כי מניין הקורבנות בנפש עומד על לפחות 62 בני אדם, כאשר גומש סיפר כי 22 מההרוגים נשרפו למוות במכוניותיהם כאשר נלכדו בלהבות באחד הכבישים, בעוד שלושה הרוגים נוספים מתו משאיפת עשן. עוד 59 בני אדם נפצעו, בהם חמישה פצועים קשה – ילד וארבעה כבאים.




"מעולם לא ראינו דבר כזה"




"זו הטרגדיה הגדולה ביותר של חיי אדם שהיינו עדים לה בפורטוגל מזה שנים", אמר ראש הממשלה, אנטוניו קוסטה, בהודעה ששודרה בטלוויזיה והזהיר כי מספר הקורבנות עלול לעלות באופן משמעותי. הנשיא מרסלו רבלו דה סוסה, שביקר באזור האסון הלילה, הודה כי "לא ניתן היה לעשות יותר מכפי שנעשה" בכל הנוגע למניעת השריפה או לתגובה המיידית.




השריפה בפורטוגל, הלילה. צילום: רויטרס
השריפה בפורטוגל, הלילה. צילום: רויטרס



הכפר נודריניו ספג את אחת הפגיעות הקשות ביותר כאשר לפחות 11 מתושביו נספו, בהם בני משפחה שלמה. בתים וכלי רכב רבים עלו באש, אשר תוארה על ידי התושבים כ"טורנדו של להבות". "זה לא נראה אמיתי, כמו מחוץ לעולם הזה", אמר ראש העיר של פדרוגאו גרנדה, ולדמר אלבש. "מעולם לא ראינו דבר כזה".



נציבות האיחוד האירופי הודיעה כי תעניק את כל הסיוע הדרוש לרשויות בפורטוגל על מנת להתמודד עם האסון וצרפת הודיעה כי היא מוכנה לשגר שלושה מטוסי כיבוי, בעוד ספרד העבירה שני מטוסים. "סולידריות עם פורטוגל שנפגעה משריפות איומות", צייץ נשיא צרפת, עמנואל מקרון, "המחשבות שלנו עם הקורבנות. צרפת תסייע לפורטוגל".