זווית חדשה למלחמה בטרור העולמי: לוחמים בריטים הוצבו בגבון (מדינה במערב־מרכז אפריקה) כדי לסייע לריינג'רים המקומיים לרדוף אחרי ציידי פילים, שלפי החשד משתמשים ברווחים כדי לממן פעילות טרור ביבשת, בעיקר של הארגון האסלאמי הקיצוני בוקו חראם הפועל בניגריה.



לפי הדיווחים בתקשורת הבריטית, דוחות מודיעין הראו כי ציידים שקשורים לבוקו חראם הרגו 25 אלף פילי יערות באחד האזורים בגבון בעשור האחרון וכי השנהבים נמכרו בשוק השחור באסיה תמורת 65 פאונד ל־450 גרם והרווחים הועברו למימון פעולות טרור. "אנחנו משוכנעים מכל הראיות שיש לנו, כי הכסף שגויס מהציד, עובר למימון טרור", טען כריסטיאן מבינה, המנהל הטכני של הפארקים בגבון, לעיתון "דיילי מירור". "הרשת והתנועות של בוקו חראם מוכרים בכל רחבי אפריקה כיום. כמו שא־שבאב הסומלי צד שנהב במזרח אפריקה, בקניה ובטנזניה, כך גם עושים פה בוקו חראם. ארגוני הטרור הגדולים באפריקה חיים כיום מפיראטיות ומציד".



הציידים חמושים במטולי רימונים



לנוכח המצוקה, פנו הרשויות בגבון בבקשת עזרה מבריטניה, שהציבה באזור כוח של 16 חיילים מיחידת הרובאים, אחת מהיחידות המובחרות של הצבא הבריטי. הלוחמים מוצבים במחנה אימונים בג'ונגל מוקקו, משם הם יוצאים לפעילות ביחד עם הריינג'רים המקומיים כדי ללכוד את הציידים שחמושים במטולי רימונים וברובי קלשניקוב.



נוסף, הבריטים מעניקים לפקחי היערות של גבון אימונים בסיסיים בהפעלת כלי נשק ובהתמודדות עם הציידים המסוכנים. עבור הריינג'רים מדובר בשינוי משמעותי. "פשוט דמיינו שיש לרודף בידיו מצ'טה, אבל למי שבורח ממנו יש רובה", אמר הריינג'ר, דניאל אביאגה אסבה. "היינו בסיור, שישה מאיתנו, בשמונה בבוקר. חצינו נהר ושמענו קולות. ביצענו מארב ותפסנו את הציידים באמצע מעשה. הם הסתערו עלינו עם רובי קלשניקוב, רובים וסכינים. איך היינו יכולים לעצור אותם?".



הצבת החיילים בגבון היא חלק מפריסה של כוחות בריטיים לאימון כוחות ריינג'רים נגד ציידים, כאשר בחמש השנים האחרונות היו פעילויות דומות גם בקניה, בטנזניה, ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו, ברואנדה ובאתיופיה. "הם לא רק גיבורים עבורי או עבור גבון, אלא גיבורים עבור כל העולם", סיכם מבינה, "אנחנו יוצאים למלחמה והריינג'רים שלי צריכים טכניקות של מלחמה. זה מה שהבריטים מעניקים לנו. בכל מקום ביער שבו יהיו ציידים, אנחנו באים לרדוף אותם עם אפס סובלנות".