נשיא איראן חסן רוחאני הזהיר היום (רביעי) כי טהרן תפר את הסכם הגרעין, אם הקונגרס האמריקאי יחדש את הסנקציות על ארצו. במהלך ישיבת הממשלה כינה הנשיא רוחאני את ארה"ב "האויב", והדגיש כי "אם האויב יפר חלק מההסכם, או כל ההסכם - נעשה אותו דבר". רוחאני הציע לארצות הברית "ללמוד את הלקח מניסיון עוין שנמשך נגד איראן במשך 40 שנה". לדבריו, "העם האיראני מכיר היטב את העויינות, התרגל אליה והוא יודע היטב מה הדרך שלו כדי לעמוד אל מול המדיניות הזו".



כזכור, הקונגרס האמריקאי אישר אתמול שורה של עיצומים חדשים נגד רוסיה, צפון קוראיה ואיראן, בעיקר נגד משמרות המהפכה. סגן שר החוץ האיראני, עבאס עיראקג'י, אמר לסוכנות הידיעות האיראנית "איסנ"א", כי "התנהגות הקונגרס האמריקאי נחשב לעויינות ברורה כלפי הרפובליקה האסלאמית של איראן". לדבריו, מדובר ב"תערובת של עיצומים אמריקאיים קודמים בתחומים הלא גרעיניים". הבכיר האיראני הדגיש, כי "מה שעושה הקונגרס מנוגד למחוייבות האמריקאית, ועל כן תהיה תגובה איראנית למהלך".



עיראקג'י הוביל את צוות המו"מ שהגיע להסכם הגרעין עם המעצמות ב-2015, למורת רוחה של ישראל. במסגרת תוכנית זו, איראן התחייבה להוריד את ייצור החומרים הגרעיניים, מול הורדת הסנקציות נגדה. בינתיים, הודיעה ועדת החוץ והביטחון בפרלמנט האיראני על ישיבת חירום, בשבת הקרובה, כדי לדון בתגובה האיראנית למהלך האמריקאי.



עיראקג'י סיכם, כי "ממשל טראמפ נוכח לדעת שאיראן עומדת בהסכם פעמיים בתוך שישה חודשים, ואלא היה בפניו אף אופציה לאחר שהסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית הדגישה בדוחות שלה כי איראן עומדת בהתחייבויות שלקחה על עצמה בהסכם". יש להדגיש, כי המתיחות ביחסים בין טהרן לוושינגטון החלה עם כניסתו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לבית הלבן בינואר השנה.