האיום למלחמה גרעינית נדחה: הלילה (שלישי) הודיע מנהיגה של קוריאה הצפונית, קים ג'ונג און כי הוא דוחה את שיגור הטילים המתוכנן לעבר המים הסובבים את הטריטוריה האמריקאית גואם שבאוקיינוס השקט. בדיווח של הטלוויזה הממלכתית במדינה המבודדת נאמר כי און החליט להמתין ולראות את צעדי ארצות הברית לפני שיורה על הפעולה הפרובוקטיבית, אך הודיע לצבאו להיות מוכן לפקודת שיגור הטילים בכל רגע.



אתמול הרמטכ”ל האמריקאי גנרל ג’וזף דנפורד הבהיר כי ארצו מוכנה להגיב “באופן מכריע” על כל שיגור של טילים צפון־קוריאניים לעבר האי גואם. זאת, על רקע האיום של המשטר בפיונגיאנג כי הוא עלול לשגר ביממה הקרובה טילים בליסטיים לכיוון הטריטוריה האמריקאית, בתגובה לסנקציות החדשות שהוטלו על המדינה בשל המשך ניסויי הטילים.



דנפורד, השוהה בביקור רשמי באסיה, נועד אתמול בסיאול עם הנשיא מון ג’אה־אין ועם בכירי הצבא הדרום־קוריאני, והבטיח להם כי ארה"ב מחויבת להגן עליהם מול האיום מצפון. הוא הדגיש כי ארצו שואפת לפתור את המשבר בדרכי שלום, אולם הבהיר כי הצבא האמריקאי מוכן להגיב בעוצמה על כל תוקפנות צפון־קוריאנית.



“התפקיד שלנו הוא להבטיח שלמנהיגות שלנו יש את כל האופציות הזמינות”, אמר ראש המטות המשולבים. “אני מאמין שיש שני דברים שאנחנו ברורים לגביהם: האחד הוא האחריות שיש לנו להגן מפני התקפה, והשני הוא הצורך שלנו להבטיח תגובה מכריעה במקרה של התקפה”. גנרל דנפורד הוסיף כי “אנחנו מסוגלים להגן כעת על העם האמריקאי והעם הדרום־קוריאני מול התקפה מוגבלת, ובוודאי מוכנים להיות חזקים אם ההרתעה תיכשל”.



הנשיא הדרום־קוריאני ציין כי הניסויים הצפון־קוריאניים בטילים בין־יבשתיים הפכו את המצב הביטחוני בחצי האי “לרציני יותר, האיום הממשי והדחוף ביותר שנוצר אי פעם בשל ההתקדמות הצפון־קוריאנית בטכנולוגיות גרעין וטילים”. עם זאת, מון הדגיש כי “האינטרס הלאומי שלנו הוא שלום ואסור שתהיה אי פעם מלחמה נוספת בחצי האי הקוריאני. לא משנה מה צריך, הבעיה הגרעינית של קוריאה הצפונית חייבת להיפתר בדרכי שלום”, הכריז.



רמטכ"ל צבא ארה"ב ונשיא דרום קוריאה. צילום: רויטרס
רמטכ"ל צבא ארה"ב ונשיא דרום קוריאה. צילום: רויטרס



התושבים פנו לתפילות



המתיחות בחצי האי הקוריאני גברה בחודשים האחרונים בעקבות דאגה כי קוריאה הצפונית קרובה להשיג את מטרתה להגיע ליכולת לפגוע באדמת ארה"ב באמצעות נשק גרעיני. ארה"ב וקוריאה הצפונית איימו זו על זו בפעולה צבאית בשבוע שעבר, לאחר שהדיקטטורה המבודדת טענה כי היא מכינה תוכניות לירי טילים על הטריטוריה האמריקאית גואם שבאוקיינוס השקט, שם שוכנים בסיסים של מפציצים גרעיניים אמריקאיים ושל צוללות.



בתוך כך ממתינים תושבי האי הקטן לראות אם הצפון־קוריאנים יממשו את האיום לשגר טילים לטווח בינוני מדגם הוואסונג־12, שאמורים לחלוף מעל יפן ולנחות בים במרחק של כ־30 קילומטר מחופי הטריטוריה האמריקאית. אף שהרשויות באי חילקו הוראות לתושבים וציינו כי תהיה התרעה של 14 דקות במקרה של ירי, ניסו אתמול המושל אדי קאלבו ואנשיו לשלוח מסרים מרגיעים. “אין כל שינוי ברמת האיום הביטחוני”, אמר קאלבו במסיבת עיתונאים וקרא לתושבים ולתיירים “לחיות, להמשיך בעסקים כרגיל”.



הממונה על הגנת המולדת בגואם ג’ורג’ שרפאורוס הוסיף כי הציבור “צריך לצאת החוצה וליהנות מגן העדן”, וציין כי יש סיכוי של 0.00001% שטיל צפון־קוריאני יצליח לחדור את מערכת ההגנה המתקדמת THAAD שמוצבת באי. עם זאת, הוא הדגיש כי "אנחנו ניצבים מול כל מיני סכנות ותמיד כדאי להיות מוכנים מראש".



לצאת וליהנות מגן העדן. גואם, צילום: רויטרס
לצאת וליהנות מגן העדן. גואם, צילום: רויטרס





כך או כך, לא מעט תושבים בגואם החליטו לשים את מבטחם באל לאור המצב המתוח, והגיעו בהמוניהם לתפילות בקתדרלה הגדולה באי. “אני בטוחה שכולנו מוטרדים, אבל כאשר אנחנו בוטחים באל, אנחנו משאירים לו את הדאגות שלנו”, אמרה המקומית מורין לוג’אן לרשת CNN. “בתור קתולי, אני מאמין שכל מה שאני צריך לעשות זה להתפלל”, הוסיף דומינגו סטנטוס, שעבר את הכיבוש היפני של האי במלחמת העולם השנייה.



בתוך כך, סין אותתה אתמול כי היא מוכנה למלא אחר הסנקציות החדשות של מועצת הביטחון של האו"ם. משרד הסחר והמכסים הודיע כי החל מהיום יהיה אסור לייבא מקוריאה הצפונית מאכלים ימיים, פחם, ברזל ועופרת. במחצית הראשונה של שנת 2017 ייבאו הסינים מאכלי ים צפון־קוריאניים בשווי של 91 מיליון דולר.



במקביל, הסינים הזהירו את ארה"ב מצעדי תגובה על רקע החלטתו של הנשיא דונלד טראמפ לפתוח בחקירה על התנהלות הסחר הסינית והחשדות לגניבת קניין רוחני. “סין לא תפעל כפרובוקטור תוקפני, אבל עלינו להבהיר לוושינגטון שאסור לה להסתבך עם סין”, נכתב אתמול במאמר מערכת ביומון "גלובל טיימס", אחד השופרות המרכזיים של המשטר בבייג’ינג.