הישג היסטורי לזכויות הנשים בהודו: בית המשפט העליון קיבל אתמול פסיקה דרמטית כאשר קבע כי מנהג הגירושים האסלאמי, שבו בעל יכול להיפרד מרעייתו אחרי שקרא "מגורשת" שלוש פעמים, מנוגד לחוקה. מנהג הטלאק (גירושים מיידיים), שקיים מאות שנים, הוא אחת המסורות הוותיקות של האסלאם, והוא מעניק לגברים את הזכות לסלק את רעיותיהם, וזאת אף שאינו מופיע בקוראן או בשריעה. יותר מ־20 מדינות מוסלמיות אסרו על קיום המנהג, אולם עד כה התירה החוקה ההודית ל־180 מיליון המוסלמים שחיים במדינה לשמור עליו.



נשים מוסלמיות שגורשו על ידי בעליהן באמצעות מנהג הטלאק, כולל במהלך שיחות וואטסאפ וסקייפ, עתרו לבית המשפט העליון לבטל את הנוהג האסלאמי. חמישה שופטים בכירים שמעו את הטיעונים המנוגדים בנושא במאי האחרון.



אתמול הודיע הרכב השופטים כי ברוב של שלושה מול שניים נקבע כי מנהג הטלאק אינו חוקתי ואינו אסלאמי ויש לבטל אותו לאלתר. השופטים בדעת הרוב פסקו כי זה "מעשה שרירותי ברור" לאפשר לגבר "לפרק את הנישואים באופן קפריזי או גחמני", וכי המנהג "אינו חלק אינטגרלי מאמונה דתית ומפר את המוסר החוקתי". מנגד, שני השופטים בדעת המיעוט, בהם גם נשיא בית המשפט העליון קהאר, ציינו כי אף שהמנהג פסול, בית המשפט אינו יכול להתערב בחוקי האישות שנחשבים לזכות בסיסית במסגרת החוקה ההודית.



מגישות העתירה חגגו את הניצחון המשפטי. "זה יום שמח עבורנו. זה יום היסטורי", אמרה זאקיה סומאן, ממייסדות התנועה של הנשים המוסלמיות בהודו. "אנחנו, הנשים המוסלמיות, זכאיות לצדק מבתי המשפט ומהרשות המחוקקת". הממשלה ההודית של המפלגה ההינדית הלאומנית הודיעה כי תתמוך בסיום הנוהג האסלאמי, וראש הממשלה, נרנדרה מודי, מיהר לציין כי הפסיקה "היסטורית". "היא מאפשרת שוויון לנשים מוסלמיות והיא כלי רב עוצמה למען העצמת נשים", צייץ.



אולם בכיר בוועדה לחוקי אישות מוסלמיים בהודו, שטענה כי לבית המשפט אין סמכות לדון בסוגיה, הזהיר אחרי הפסיקה כי להחלטת השופטים עלולות להיות "השלכות נרחבות" על הזכויות של קבוצות מיעוט דתיות במדינה.