אושר באופן רשמי: חוקרי פשעי מלחמה מטעם האו"ם הודיעו היום (רביעי) כי צבאו של בשאר אל אסד השתמש בגז סארין יותר מ-20 פעם, במהלך המתקפה על העיירה חאן שיחון שבאזור אידליב, במהלך חודש אפריל השנה. מדובר במסקנות המובהקות ביותר שפורסמו ביחס לתקיפה שעוררה סערה באותה עת בעולם.



ועדת החקירה של האו"ם על סוריה הודיעה, במסגרת הדיווח, כי מטוס קרב של הממשלה הסורית הטיל את הפצצות שהכילו גז סארין במחוז אידליב, בתקיפה שכתוצאה ממנה נהרגו יותר מ-80 אזרחים.



אסד. לפי הדוח, הצבא שלו השתמש בסארין. צילום: רויטרס
אסד. לפי הדוח, הצבא שלו השתמש בסארין. צילום: רויטרס



"כוחות הממשלה המשיכו בדפוס של שימוש בנשק כימי נגד אזרחים באזורי ההתנגדות, כאשר במקרה החמור ביותר השתמש חיל האוויר הסורי בסארין בחאן שיחון, שבאדליב, תוך הריגתם של עשרות בני אדם, רובם נשים וילדים", נכתב בדו"ח שתיאר את האירוע כפשע מלחמה.



לאחר המתקפה טענה ממשלת ארה"ב כי סוריה ביצעה מתקפה שכללה שימוש בגז סארין. בנוסף, בדוח של הארגון למען איסור השימוש בנשק כימי פורסם כי נעשה באזור שימוש בגז המדובר, אם כי לא צויין מה אחראי לכך.



בסך הכל, חוקרי האו"ם הצהירו כי תיעדו עד היום 33 מתקפות של נשק כימי, כאשר 27 מתוכן בוצעו על ידי כוחות אסד, בעוד שהאחראי להוצאתן לפועל של שש אחרות לא נתגלה.



מורדים באידליב. היו היעד של התקיפה לפי הצבא הסורי. צילום: רויטרס
מורדים באידליב. היו היעד של התקיפה לפי הצבא הסורי. צילום: רויטרס



כזכור, ממשלתו של אסד הכחישה שוב ושוב את השימוש בנשק הכימי, כאשר ציינה כי תקיפותיה באזור באפריל יועדו לפגוע במחסן אמצעי לחימה השייך לכוחות המורדים.



לאחר המתקפה באידליב ארה"ב שיגרה, בתגובה יוצאת דופן, 60 טילי שיוט לעבר הבסיס שממנו יצאה לדרך המתקפה הסורית. טילי ה"טומהוק" נורו ממשחתות שסיירו בים התיכון.