הסופה "הארווי" היכתה בשבוע שעבר בטקסס ובלואיזיאנה וגרמה לעשרות הרוגים ולנזק של מיליארדים, והשבוע כבר מאיימת סופה חדשה בשם "אירמה" להכות בארה"ב. פרופ' יואב יאיר, דיקן בית הספר לקיימות, המרכז הבינתחומי בהרצליה, התארח היום (רביעי) בתכניתם של בן וכספית ואריה אלדד ב-103FM, והסביר איך נוצרת סופת הוריקן ומה מצפה לתושבים בארה"ב ובקאריביים לקראת הוריקן "אירמה".



"הוריקן נוצר מעל המים החמים של האזורים הטרופיים, מעל אוקיינוסים. וזה מקבץ של סופות רעמים שנוצר מעל מה שאנחנו מכנים שקע טרופי", הסביר פרופ' יאיר. "בהינתן תנאים מתאימים, השקע הזה מעמיק, הלחץ במרכזו יורד, ויותר ויותר אדי מים נסחפים פנימה למרכז השקע בצורת מערבולת. מה שקורה בסופות האדירות האלה זה שההתעבות של אדי המים בתוך העננים הכבירים האלה משחררת חום רב, והחום הזה מפחית את הלחץ במרכז. זה מין מכונת חום ששואבת עוד ועוד אדי מים לתוכה ומעצימה את עצמה".


ההוריקן אירמה משתולל בפורטו ריקו. צילום: רויטרס
ההוריקן אירמה משתולל בפורטו ריקו. צילום: רויטרס


 


יאיר הסביר כי "אירמה" היא הוריקן בעוצמה הגבוהה ביותר. "מה שמצפה לתושבי הקאריביים, קובה ופלורידה ואפילו צפונה מזה- לג'ורג'יה ודרום קרוליינה- זה שלושה ימים של רוחות חזקות. הוא כרגע מוגדר כהוריקן דרגה 5 שזה הכי גבוה - רוחות מעל 250 קמ"ש", אמר.

נזקים לרכוש כתוצאה מהוריקן "הארווי" בטקסס. צילום: גטי אימג'ז
נזקים לרכוש כתוצאה מהוריקן "הארווי" בטקסס. צילום: גטי אימג'ז

 
בתשובה לשאלה האם יש קשר בין היווצרות ההוריקנים ועוצמתם ההולכת וגדלה לשינוי האקלים הגלובאלי, אמר פרופ' יאיר: "אני חושב שכן, לדעתי זה מה שקורה כבר והאמת זו לא הפתעה. כי בדוחות של שינוי אקלים זו אחת התצפיות שחזינו שהולכת לקרות. לצערי היא מתממשת ואולי אפילו מוקדם מהצפוי. זה אומר שבהינתן התנאים הנכונים הסופות שתיווצרנה תגענה לעוצמות שלא הכרנו בעבר, זה יכול הגיע לכמה שהפיזיקה מאפשרת: זה יכול הגיע ל-350 קמ"ש".
 
יאיר הסביר כי למרות הנזק הרב שגרמה, "הארווי" הייתה סופה בעוצמה קטנה בהרבה מ"אירמה". "הארווי דווקא הייתה סופה יחסית חלשה, דרגה 3", הסביר. "בגלל שהיא התקדמה לאט, היא פשוט נתקעה מעל טקסס ושאבה ללא הפסקה אדי מים ממפרץ מקסיקו החם שהתעבו לעננים מעל יוסטון וכל האזור. פשוט  ארבעה ימים של גשם ללא הפסקה".
 
דיקן בית הספר לקיימות במרכז הבינתחומי אמר עוד כי הוא חוזה היווצרות של מספר רב של סופות הוריקן נוספות באזור. "לפי המודלים שאנחנו מסתכלים עכשיו על "אירמה" ואגב יש עוד שתי סופות שכבר נוצרות בעקבותיה, אחת זה חוזה- האות J- וקטיה שכבר מתערבלת לה מעל מקסיקו", אמר יאיר. "אני חושב שבעונה הזאת אנחנו נראה את כל הא"ב הלועזי מגיע".