שר הביטחון אביגדור ליברמן התייחס הערב (שבת) לשיגור הטיל האיראני ואמר: "הטיל הבליסטי ששוגר היום על ידי איראן הוא לא רק התגרות והתרסה כלפי ארצות הברית ובעלות בריתה, בהן ישראל - וניסיון לבחון אותן - אלא גם הוכחה נוספת לשאיפות האיראניות להפוך למעצמה עולמית ולאיים לא רק על מדינות המזרח התיכון, אלא על כל מדינות העולם החופשי. דמיינו מה יקרה אם איראן תשיג נשק גרעיני. לשם היא חותרת. אסור לתת לזה לקרות".



מוקדם יותר היום, ויום בלבד לאחר שהציגה במצעד צבאי טיל בליסטי חדש, איראן ביצעה ניסוי בכלי הנשק, כך דווח בטלוויזיה הממלכתית במדינה ששידרה גם את שיגורו. הטיל, שנקרא "חרמשהר", מסוגל לשאת שני ראשי נפץ ולהגיע לטווח של 2,000 ק"מ. בתמונות שהפיץ ערוץ הטלוויזיה נראה שיגור הטיל, אך לא ניתן לדעת מתי שוגר.



הטיל מוצג אתמול במצעד. צילום: רויטרס
הטיל מוצג אתמול במצעד. צילום: רויטרס



ח"כ אורן חזן (הליכוד) צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי יש לשקול מתקפת מנע נגד איראן ו"שימוש בנשק יום הדין טרם יהיה מאוחר". 

כאמור, איראן הציגה אתמול את הטיל הבליסטי במהלך מצעד צבאי שנערך לעיני מפקדים ובכירים במשטר, בהם הנשיא חסן רוחאני. מפקד חיל האוויר של איראן, גנרל אמיר עלי חאג'יזאדה, אמר כי "הטיל חורמשהר הוא הישג אדיר של משרד ההגנה באיראן. הוא מגיע לטווח של 2,000 ק"מ, ומסוגל לשאת ראש נפץ לטווח של 1,800 ק"מ. הוא מסוגל לשאת יותר מראש נפץ אחד". לדבריו, הטיל יימסר לידי מערך ההגנה האווירית של משמרות המהפכה בקרוב.

במצעד הוצגו 19 טילים בליסטיים לטווח ארוך ובינוני, שעל פי סוכנות הידיעות "פארס" יוצרו על ידי משרד ההגנה האיראני. הטילים הם: 6 טילי קיאם, 2 טילי קדאר F, 4 טילי קאדר H, טילי עימאד, טיל סיג'יל, 2 טילי דו אל-פקאר ובנוסף הוצג כאמור הטיל החדש "חורמשהר".


הנשיא רוחאני אמר במהלך המצעד כי הנשק האיראני הוא להגנה על המדינה ועמי האזור המוחלשים נגד המעצמות והטרור. הוא הוסיף כי הכוחות הצבאיים של איראן לא ישתמשו ביכולות שלהם כדי לתקוף אף מדינה והמטרה היא "להרתיע את התוקפנים".