ממשלת ספרד הציבה היום (שני) אולטימטום אחרון בפני הרשויות בקטלוניה להבהיר את עמדתן עד יום חמישי בדבר הכרזת העצמאות של החבל אחרי שהנשיא קרלס פוג'דמון לא סיפק תשובה חד משמעית וקרא שוב לדיאלוג בין הצדדים. אם פוג'דמון לא יעמוד בדרישה, הממשלה במדריד צפויה להשהות את האוטונומיה הקטאלנית.



הבוקר פג האולטימטום שהציבה הממשלה הספרדית לפוג'דמון על מנת שיבהיר אם הוא הכריז על עצמאות החבל בנאומו בפרלמנט בברצלונה בשבוע שעבר. במכתב ששלח הנשיא הקטאלני לראש הממשלה, מריאנו ראחוי, הוא נמנע מלענות על השאלה באופן חד משמעי ושב על קריאתו לקיום שיחות בין השניים שיפתרו את המחלוקות בעקבות משאל העם.



"ב-10 באוקטובר, בשל בקשות ממספר מוסדות ואנשים בינלאומיים, ספרדים וקטאלנים, הצעתי באופן כן לקיים דיאלוג, עשיתי את זה לא כהפגנת חולשה, אלא כתגובה כנה במטרה למצוא פתרון ליחסים בין ספרד ובין קטלוניה שהתפרקו לאורך השנים", כתב פוג'דמון. "העדיפות של הממשלה שלי היא למצוא נתיב לדיאלוג בכל כוחנו. אנחנו רוצים לדבר, כפי שדמוקרטיות מבוססות עושות, לגבי הבעיה שאותה רואים רוב התושבים הקטאלנים, שרוצים לצעוד בנתיב בתור מדינה עצמאית במסגרת האירופית".


מה יעשה? נשיא קטאלוניה, קרלס פודג'מון. צילום: רויטרס




במדריד לא קיבלו את הדברים בחיוב. "הממשלה מצרה על כך שהנשיא החליט שלא להגיב לבקשה", אמרה סגנית ראש הממשלה, סוראיה סאנז דה סנטה מריה. "זה לא קשה לומר כן או לא אם הוא הכריז על עצמאות". גם שר המשפטים, רפאל קטאלה, הכריז כי התשובה של פוג'דמון "אינה תקפה".



סנטה מריה ציינה כי ראחוי כבר שלח את תגובתו לפוג'דמון והציב לו אולטימטום אחרון להשיב על השאלה עד יום חמישי בבוקר. ההערכות הן כי אם גם הפעם לא תתקבל תשובה חד משמעית, צפויה הממשלה להפעיל את סעיף 155 לחוקה שמתיר לה להשהות או לבטל את האוטונומיה ולהטיל שלטון ישיר על אחד המחוזות במהלך משבר, צעד שלא ננקט מאז חזרתה של הדמוקרטיה לספרד אחרי השלטון הרודני של פרנקו.



לפי נתונים שפורסמו השבוע, מאז משאל העם ב-1 באוקטובר, לפחות 531 חברות העבירו את הפעילות שלהן מברצלונה ואזורים נוספים בחבל קטלוניה לחלקים אחרים בספרד, מהלך שצפוי להשפיע משמעותית על הכלכלה בחבל העשיר בספרד.


ניצח את השח-מט עם המחוז? ראש ממשלת ספרד, ראחוי. צילום: רויטרס