האולורו, הסלע האדום הענק שבמרכז אוסטרליה, הנחשב אחד הסמלים הגדולים של היבשת ומקור משיכה לתיירים, נאסר לטיפוס. אתמול הודיעו הרשויות המקומיות כי בעוד שנתיים ייאסר הטיפוס על הסלע כדי לכבד את רגשותיהם של האבוריג'ינים (הילידים המקומיים) הרואים במקום אתר קדוש.



הסלע הענק, שמתנשא לגובה של 318 מטר מעל פני השטח, נמצא בפארק אולורו־קאטה ג'וטה שבדרום הטריטוריה הצפונית ונחשב לאתר קדוש עבור האנאנגו, האבוריג'ינים שחיים במרכז אוסטרליה. הסלע והפארק הוכרזו על ידי ארגון אונסק"ו של האו"ם כאתר מורשת עולמי.



הוצבו שלטים, אך המבקרים התעלמו



הטיפוס על הסלע החל בשנות ה־30 של המאה הקודמת, ומאז שנות ה־50 דווח על 36 מקרי מוות ועל יותר מ־70 חילוצים שהצריכו טיפול רפואי. בשנת 1985 שב האולורו לרשות האבוריג'ינים ומאז הם ניסו לשכנע את התיירים לא לטפס עליו והציבו במקום שלטים שהסבירו כי מדובר באתר בעל חשיבות דתית, אולם מבקרים רבים התעלמו מהבקשות וטענו כי הסלע אינו שונה מכל הר אחר.



עם זאת, בשנים האחרונות החלה ירידה במספר המבקרים בו. אתמול החליטו חברי הוועד - שמונה אבוריג'ינים ושלושה נציגים מהפארקים הלאומיים באוסטרליה, לאסור את הטיפוס. האיסור ייכנס לתוקף ב־26 באוקטובר 2019, בדיוק 34 שנה אחרי העברת הסלע חזרה לאבוריג'ינים.



"זה מקום חשוב ביותר, לא מגרש משחקים או פארק שעשועים כמו דיסנילנד", אמר יו"ר הוועד המנהל, סמי וילסון, אחרי קבלת ההחלטה ההיסטורית. "כשאני נוסע למדינה אחרת ויש בה אתר קדוש, אזור שהגישה אליו מוגבלת, אני לא נכנס אליו, אני מכבד את זה. במשך שנים, האנאגדו הרגישו תחושת פחד, כאילו מישהו מחזיק אקדח ומכוון לראשם כדי שישאירו את האתר פתוח. ההחלטה היא משהו שכולם צריכים להיות גאים בו", הבהיר. "הפסקת הטיפוס היא סיבה לחגיגה".