משטר אסד ממשיך להחזיר לעצמו שליטה בשטחים שנכבשו על ידי דאעש. צבא סוריה ובעלי בריתו מקיפים והחלו להיכנס למעוז הגדול האחרון של ארגון המדינה האסלאמית בסוריה - העיר אלבו כמאל, כך מדווח היום (רביעי) ערוץ אל-מנאר של חיזבאללה. 
דאעש נמצא בקרב מול שני כוחות גדולים ממנו: מצד אחד, סוריה, חיזבאללה והמיליציות השיעיות בגיבוי רוסיה ואיראן, שכבשו בתקופה האחרונה שטחים גדולים במרכז ובמזרח סוריה. מצד שני, הקואליציה בהובלת ארצות הברית, המסייעת לכורדים, שהדפה את לוחמי דאעש בצפון ומזרח המדינה. 

 
הדיווח מגיע פחות משבוע אחרי שסוריה הודיעה כי שחררה את העיר דיר א-זור. "הכוחות המזוינים, בשיתוף פעולה עם בעלות הברית של סוריה, שחררו את דיר א-זור לחלוטין מלפיתתו של ארגון הטרור דאעש", אמר אז גורם הצבאי.

ארגון המדינה האסלאמית שלט בעיר במשך שנים וצר על מובלעת של המשטר עד שצבא סוריה שחרר אותה בתחילת ספטמבר, ופתח בקרב על חלקי העיר המוחזקים ע"י דאעש. דיר א-זור, הנמצאת בגדה המערבית של נהר פרת, היא העיר הגדולה והחשובה ביותר במזרח סוריה. היא מהווה את המרכז של תעשיית הנפט הסורית.

חקירת המתקפות בנשק כימי: המערב נגד רוסיה

בתוך כך, מעצמות המערב יצאו בקריאה למועצת הביטחון של האו"ם לחדש את החקירה של הארגון למניעת נשק כימי בנוגע למתקפות כימיות בסוריה, ולדאוג שהאחראים ייענשו על מעשיהם. 
 
ארצות הברית, צרפת, בריטניה וגרמניה יצאו בהצהרה משותפת, בה אמרו כי "אנו קוראות למועצת הביטחון לשמר את היכולת החקירתית של הפקחים. אנחנו גם קוראים למועצת המנהלים של הארגון למניעת נשק כימי לפעול בהתאפ לדוח של ועדת החקירה ולשלוח מסר ברור שהאחראים למתקפה הכימית יועמדו לדין".

המתקפה הכימית בחאן שייחון. צילום: רויטרס
המתקפה הכימית בחאן שייחון. צילום: רויטרס


החקירה מצאה שמשטר אסד היה מעורב בשלוש מתקפות בגז כלור ב-2014 ו-2015 וכי גם לוחמי המדינה האסלאמית השתמשו בגז חרדל.  ב-2013 הסכימה סוריה להשמיד את הנשק הכימי שברשותה ולשתף פעולה עם הארגון למניעת נשק כימי, בהתאם להסכם שהושג בין רוסיה לארצות הברית.
 
הבעיה של ארבע המדינות היא שרוסיה כבר הודיעה שהיא מתנגדת לחידוש החקירה ואף הטילה על כך וטו במועצת הביטחון. ב-4 באפריל השנה אירעה מתקפה כימית על העיר חאן שייחון, בה נהרגו יותר ממאה בני אדם. ארצות הבית הטילה את האחריות על סוריה ותקפה את הבסיס ממנו יצאה המתקפה באמצעות טילי שיוט.