יום אחרי רעידת האדמה החזקה, שאירעה באזור הגבול בין איראן לעיראק, שהורגשה אף בישראל, התראיין היום (שני) באופן מפתיע בכיר בשירותי ההצלה האיראנים ל"שעה העולמית" ברשת ב'. הבכיר, שבחר לשמור על אנונימיות הודה לישראלים על הדאגה והבהיר כי הרפובליקה האסלאמית לא זקוקה לסיוע זר, ומסוגלת להתמודד עם האסון בכוחות עצמה.



"תודה שהתקשרתם מתל אביב, תודה שאתם דואגים לעם שלנו", אמר אותו בכיר איראני, והוסיף: "התחושה בבית שלי בטהרן היתה יחסית נוחה. אמנם הרגשנו רעידות, וחפצים בבית רעדו, אבל לא נגרם נזק. הנזק האמיתי התרחש באזור הגבול, ולשם אנחנו מזרימים כוחות כרגע. אין לי כרגע את המספר של ההרוגים והפצועים, אבל הכל תחת שליטה, לא נצטרך שום עזרה משום מקום. אנחנו מצליחים לעשות את זה בעצמנו ומפנים פצועים לבתי החולים, יש לנו צוותים בשטח".

מאות הרוגים ואלפי פצועים. צילום: רויטרס
מאות הרוגים ואלפי פצועים. צילום: רויטרס



מרבית הנזק נגרם באזור הגבול. צילום: רויטרס
מרבית הנזק נגרם באזור הגבול. צילום: רויטרס





בית החולים נפגע ברעש, כ-70 אלף נותרו ללא קורת גג

במקביל לכך, נתונים חדשים על ממדי ההרס שזרע הרעש נחשפים, והרשויות באיראן ובעיראק דווחו כי עד כה נספרו כ-350 הרוגים וכ-2,000 פצועים באזור.  עם זאת, נראה כי זהו אינו מניין הנפגעים הסופי, וזאת מכיוון שמרבית הנזק נגרם למחוז קרמאן-שאה, מחוז כפרי בו רבים מהבתים עשויים מבוץ ותבן, ולכן פגיעים במיוחד, ושם נרשם המספר הגבוה ביותר של ההרוגים. בנוסף לכך, בית החולים המרכזי של המחוז נפגע גם הוא ברעידת האדמה, ולא יכל לטפל ברבים מהנפגעים שהגיעו אליו.

הסהר האדום האיראני דיווח כי כתוצאה מרעידת האדמה, שעוצמתה מוערכת כ-7.3, כ-70 אלף איש נזקקים לעזרה והמכון הססמולוגי האיראני דיווח על כ-50 רעשי משנה. "יש עדיין אנשים מתחת להריסות. אנו מקווים שמספר המתים והפצועים לא יעלה יותר מדי, אבל הוא כנראה יעלה", אמר סגן מושל מחוז קרמאן-שאה.

בצד העיראקי, נהרגו עוד 7 בני אדם, לאחר המנוסה ההמונית ברחובות הבירה בגדד. הנזקים הכבדים ביותר התרחשו בעיירה דרבאנדי חאן, ממזרח לעיר סולימאניה במחוז כורדיסטן. באזור מוכה רעידת האדמה מתגוררים 1.8 מיליון בני אדם, בקוטר 100 ק"מ.  טורקיה הודיעה כי בכוונתה להעביר 3,000 אוהלים ותנורי חימום ועשרות אלפי מיטות ושמיכות לעיראק וכי הם נמצאים בקשר עם הרשויות באיראן למקרה שגם היא תזדקק לסיוע.

שר הבריאות במחוז, ריכות חמה-רשיד אמר כי "המצב גרוע מאוד". משרד הבריאות במחוז כורדיסטן עיראק מסר, כי 321 בני אדם נפגעו, והדגישו כי סיוע הגיע גם מטורקיה. עדי ראייה באירביל סיפרו, כי רעש האדמה נמשך דקה שלמה. "בדקות הראשונות לא הרגשתי דבר", סיפר אחד מהם. "אולם, לאחר כמה שניות הדבר היה ברור. הבניינים התחילו לזוז מצד לצד".