שגרירת ארצות הברית באו"ם ניקי היילי הודיעה כי התקציב המועבר לארגון יקוצץ ב-285 מיליון דולר. היא אמרה כי "חוסר האפקטיביות וההוצאות המופרזות של האו"ם היו ידועים. נמשיך לחשוב על דרכים להגביר את היעילות של האו"ם תוך שמירה על האינטרסים שלנו. התקציב המקוצץ יוביל להתנהלות אחראית יותר". כמעט רבע מתקציב הארגון מגיע מוושינגטון.



המהלך מגיע לאחר ההצבעה באו"ם נגד ההכרה של הנשיא טראמפ בירושלים כבירת ישראל. טראמפ איים עוד לפני ההצבעה כי יקצץ בסיוע כלכלי למדינות שיצביעו בעד הצעת החלטה באו"ם נגד החלטתו להכיר בירושלים כבירת ישראל. "הם לוקחים מיליוני דולרים ואף מיליארדי דולרים, והם מצביעים נגדנו. ובכן, אנחנו נצפה בהצבעה. שיצביעו נגדנו. אנחנו נחסוך הרבה. לא אכפת לנו", אמר הנשיא האמריקאי לכתבים בבית הלבן. 


דונלד טראמפ. צילום: רויטרס


גם היילי הבהירה לפני ההצבעה כי לא יהיה בכוונתה לעבור בשתיקה על הצבעה נגד ארה"ב. "חברות האו"ם תמיד מבקשות מאיתנו לעשות עוד ולתת עוד", כתבה היילי בחשבון הטוויטר שלה, "אבל כשאנחנו מחליטים, על פי רצון העם האמריקאי, איפה להציב את השגרירות שלנו, אנחנו לא מצפים שאלו שאנו עוזרים לנו יתקפו אותנו, ביום חמישי תהיה הצבעה שמבקרת את הבחירה שלנו, וארצות הברית תרשום שמות".

העצרת הכללית בניו יורק הצביעה ביום חמישי בעד הצעת ההחלטה לביטול הכרזת נשיא ארה"ב. בהצעה תמכו כ-128 מדינות, תשע מדינות התנגדו ו-35 נמנעו. המדינות שהתנגדו בהצבעה לצד ארה"ב וישראל היו טוגו, פלאו, איי מרשל, מיקרונזיה, נאורו, הונדורס וגואטמלה, שנשיאה הודיעה גם הוא כי מדינתו תעביר את השגרירות לירושלים.

שגרירת ארה"ב באו"ם ניקי היילי נשאה נאום תקיף בעצרת הכללית וחזרה על האיום בפני המדינות שיתמכו בביטול הכרזת טראמפ. "לא הבנתי איך ישראל הסכימה להישאר באו"ם אחרי כל ההתקפות שספגה, ואז הבנתי שישראל נשארה כי היא רוצה להגן על עצמה", אמרה, "אבל היא נשארה גם כי היא תומכת בחופש ובזכויות אדם. מה שהאו"ם אמור לקדם. ארה"ב תזכור את ההצבעה הזאת כשיבקשו מאיתנו לתרום לאו"ם וכשכל מיני מדינות יתקשרו אלינו כדי שנסייע להן. ארה"ב תעביר את השגרירות לירושלים וכי זה הדבר הנכון לעשות. שום הצבעה לא תשנה את זה".