על רקע הפגנות המחאה שפרצו במדינה השיעית בימים האחרונים בהם נעצרו כ-50 בני אדם, עצרות פרו-ממשלתיות נערכו היום (שבת) בכל רחבי איראן. ההפגנה המסורתית לתמיכה בממשלה נערכת מדי שנה לציון סיום תקופת ההתקוממות ב-2009. הטלוויזיה הממלכתית במדינה הראתה עצרת בבירה טהרן ומצעדים בהם נשאו כרזות התומכות במנהיג העליון, האייתוללה עלי חמינאי.



כאמור, אלפי אזרחי המדינה יצאו בימים האחרונים לרחובות העיר משהד וערים נוספות במדינה במחאה על יוקר המחיה והשחיתות, תוך שהם צועקים קריאות בגנות הממשלה. בסרטונים שפורסמו ברשתות החברתיות, נראו תושבי העיר השנייה בגדולה באיראן, ואחד המקומות הקדושים ביותר לשיעה, קוראים "מוות לנשיא רוחאני" ו"מוות לדיקטטור". 

בתוך כך, לפי דיווחים ברשתות החברתיות, הפגנות המחאה הגיעו גם לבירה טהרן, שם צולמו מפגינים מתעמתים עם כוחות הביטחון.



עצרת תמיכה במשטר באיראן. צילום: AFP


נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ התייחס במהלך הלילה להפגנות באיראן וקרא לממשלה האיראנית לשמור על חופש הביטוי של אזרחיה. "יש הרבה דיווחים על הפגנות שקטות על ידי אזרחים איראנים שנמאס להם מהשחיתות של המשטר והפזרנות של ההון הלאומי כדי לממן טרור בעולם. הממשלה האיראנית צריכה לכבד את זכויות האזרחים, לרבות הזכות לביטוי עצמי. העולם משגיח", אמר הנשיא האמריקאי.

בסוכנות הידיעות הרשמית למחצה, ILNA וברשתות החברתיות, דווח כי גם בערים אחרות במדינה היו הפגנות. חלקם צעקו "עזבו את סוריה, חשבו עלינו", וביקרו את שליחת החיילים האיראניים למדינה השכנה על מנת לתמוך בנשיא אסד.

איראנים רבים מאמינים כי המצב הכלכלי במדינה לא השתפר כמו שהממשלה הבטיחה אחרי שחתמה על הסכם הגרעין ב-2015. הסיבות לכך, לדעת המוחים, היא שחיתות וניהול גרוע. גם האבטלה במדינה עלתה השנה ועמדה על 12.4 אחוזים לעומת 11% בשנה שעברה. מתוך 80 מיליון אזרחים באיראן, כ-3.2 מיליון הם מחוסרי עבודה.