מנהיגי מצרים הביעו הסכמה עקרונית להכרה האמריקאית בירושלים כבירת ישראל, כך עולה מהקלטות שדבר פרסומם נחשף היום (שבת) ב"ניו יורק טיימס". סרן אשרף אל-חולי, קצין בכיר במודיעין המצרי טען, בשיחות מתועדות שערך עם מספר מגישי תכניות אירוח פופולריות במצרים, כי "הפלסטינים צריכים להסתפק ברמאללה", ואף הסביר למגישים כי עליהם לשכנע את צופיהם שהמהלך נכון. 



הקצין ציין כי "כמו כל האחים הערבים שלנו עלינו לגנות את המהלך", אך הסביר כי העימות עם ישראל לא היה אינטרס של מצרים. אל חולי אמר כי במקום לגנות את ההחלטה הם צריכים לשכנע את הצופים שלהם לקבל אותה, כאשר הפלסטינים, לדבריו, צריכים להסתפק ברמאללה. "איך ירושלים שונה מרמאללה באמת?", שאל הבכיר המצרי שוב ושוב את המגישים, כך עולה מארבע ההקלטות שהועברו לעיתון האמריקאי.



כזכור, לאחר ההכרזה של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, על ההכרה בירושלים כבירת ישראל, בשישה בדצמבר 2017, והתכנון להעביר את השגרירות האמריקאית מת"א לעיר בעתיד, גינו ממשלות ערביות את המהלך בפומבי. בתקשורת הממלכתית בקהיר אף פורסם כי נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי מחה אישית בפני טראמפ בעקבות הצעד.



אבו מאזן עם א-סיסי והמלך עבדאללה. צילום: רויטרס
אבו מאזן עם א-סיסי והמלך עבדאללה. צילום: רויטרס



בנוסף, מנהיגים דתיים המקורבים לממשלה המצרית סירבו להיפגש עם סגן נשיא ארה"ב ארה"ב, מייק פנס, וקהיר אף קיבלה את החלטת מועצת האו"ם שגינתה את ההכרה בירושלים.



באופן דומה, גם מלך סעודיה גינה בפומבי את ההחלטה, אך הממלכה אותתה בשקט על הסכמתה. למעשה, ימים ספורים לפני ההכרזה הנסיך הסעודי מחמוד סלמן דרש מאבו מאזן, בשיחה פרטית, לקבל את החזון של מדינה פלסטינית ללא בירה בדמות מזרח ירושלים, כך על פי גורמים פלסטינים, ערבים ואירופים שנחשפו לגרסת יו"ר הרשות.