נראה כי האירועים האחרונים בזירת סוריה מביאים את נקודת הרתיחה באזור מבחינת המעצמות לרמה חדשה. החשש המשותף לרוסיה, איראן וסוריה מתקיפה אמריקאית כתגובה למתקפה הכימית של משטר אסד התגבר לאחר שהנשיא האמריקאי, דונלד טראמפ, בחר שלא לנסוע לפסגה בדרום אמריקה כדי "לפקח על התגובה האמריקאית לסוריה ולפקח על ההתפתחויות בעולם". בתוך כך, בבית הלבן אישרו כי טראמפ שוחח עם ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי. "שני המנהיגים הסכימו שלא לאפשר את המשך השימוש בנשק הכימי וגינו את יחסו של אסד לחיי האדם", מסרו.



במקביל, התקשורת הרוסית מדווחת שהרוסים החלו לשבש בסוריה את המערכות שמאפשרות הפעלת GPS בסוריה וכך המל"טים האמריקניים הפועלים בשמי סוריה לא יכולים לעקוב אחרי המתרחש שם. הרוסים החלו במלחמה אלקטרונית נגד כמה כלי טייס-בלתי מאוישים קטנים לפני כמה שבועות, אחרי שורה של מתקפות בפרברי דמשק. צבא רוסיה חשש כי צבא ארצות הברית יגיב בעקבות אותן תקיפות כימיות והחל לשבש את מערכות ה-GPS.



בתוך כך סוכנות הידיעות הרוסית "אינטרפקס" דיווחה שמטוס חיל הים האמריקני, P-8A, שמסוגל להגיע לעומק גדול של שטח האויב מבצע טיסות ארוכות ליד חופי סוריה, שם נמצא בסיס חיל האוויר הרוסי ובסיס הלוגיסטיקה בנמל טרטוס. על פי "אינטרפקס", מטוס הריגול של ארה"ב טס מסיציליה בגובה של 8,000 מטרים, במרחק של כ-40 ק"מ מבסיס חיל האוויר של הסורים ומבסיס חיל הים הרוסי בטרטוס. הטיסה עברה מעל המים הבינלאומיים של הים התיכון. לפי העיתונות הטורקית, 100 ק"מ מהבסיס הרוסי בטרטוס משייטת המשחתת האמריקנית דונלד קוק, המצוידת ב-56 טילי שיוט טומאהוק. על פי "וול סטריט ג'ורנל", הבית הלבן התחיל "הכנת קרקע" כדי לפגוע בסוריה בתגובה להפצצה הכימית.



הפצצה כימית בסוריה. צילום: רשתות ערביות



הנשיא הסובייטי לשעבר, מיכאיל גורבצ'וב, אמר כי מנהיגי רוסיה וארה"ב ולדימיר פוטין ודונלד טראמפ צריכים להיפגש כדי "למנוע תקריות צבאיות מסוכנות". בראיון לסוכנות הידיעות "אינטרפקס", קרא גורבצ'וב להיערכות מהירה יותר לפגישת הנשיאים. "הם חייבים להיפגש בהקדם האפשרי בחצי הדרך, אבל באופן מלא, יום או יומיים של שיחה רצינית בהשתתפות שרי החוץ והביטחון", אמר. לדבריו, הוא מאוכזב מכך ש"פוליטיקה עולמית הפכה להחלפת האשמות, סנקציות ואפילו תקריות צבאיות".



נשיא ארה"ב דונלד טראמפ התייחס אמש לתקיפה הכימית בדומא בהצהרה במהלך ישיבת הקבינט, ואמר בנוגע לאפשרות שיפעל צבאית במדינה ש"אף אופציה לא ירדה מהשולחן". עוד אמר טראמפ כי "נבין האם זאת רוסיה, אם זאת סוריה, אם זאת איראן או אם אלו כולן ביחד. זה עניין הומניטרי איום ונורא. אם הם חפים מפשע שיתנו לנו להיכנס ולבחון את מה שקרה שם". טראמפ המשיך ואמר כי במידה ופוטין אחראי לתקיפה הוא "עלול לשאת באחריות".



מוקדם יותר היום מקור במשרד החוץ בדמשק אמר כי סוריה הזמינה את הארגון למניעת הפצת נשק כימי לבקר בעיירה דומא, כדי לבדוק את הטענות בדבר שימוש בנשק כימי במקום. ״ביקשנו שהארגון ישלח צוות לבדיקת הטענות״, אמר המקור. ״אנחנו מצפים שהמשלחת תעשה את עבודתה בצורה שקופה, ותתבסס על ראיות מוצדקות מהשטח״.

במקביל פרסמה שגרירות רוסיה בישראל הודעה בה היא "מציינת בדאגה את המסקנה חפוזה שנעשתה בישראל בנוגע להתקפה הכימית המזויפת בדומא, האמת היא שאין כל עדות להתקפה כימית בדומא בכלל. העובדות האובייקטיביות נאספו על ידי יחידות צבאיות רדיולוגיות, כימיות וביולוגיות, אשר בחנו את דומא. הם לקחו דגימות אדמה, אשר לא הראו נוכחות של חומרים כימיים עצביים או כלור. הם חקרו תושבים מקומיים, מורדים וחובשים. איש מהם לא אישר כל התקפה כימית. לדברי הצוות הרפואי של בית החולים התפעולי היחיד בדומא, אף אחד לא בא הובא אליהם עם סימפטומים של הרעלת סארין או כלור. גופות של אנשים מורעלים לכאורה לא התגלו. אין מידע על קברים".
 
עוד נאמר בהודעה כי "ההוכחה היחידה שהציגו המאשימים היא וידאו ותצלומים שהופצו במקור על ידי הקסדות הלבנות הידועים לשמצה ושותפיהן. הוכח יותר מפעם אחת כי הקסדות הלבנות עובדים יד ביד עם מחבלים. האמינות של הארגון מסתכמת באפס אחרי שפורסם בטעות באינטרנט וידאו המציג את שלבי הייצור של סרט מזויף על עוד "קורבן" של הצבא הסורי. השגרירות מדגישה כי מסקנות חפוזות לפני חקירה בינלאומית עצמאית על דומא תורמות למהלכים המלוכלכים שננקטים נגד רוסיה וסוריה, על ידי כמה ממשלות המערב, המקרבים את העולם והאזור אל הסף המסוכן".
 

כזכור לפני יומיים הגיעו דיווחים מסוריה על כך שכוחות משטר אסד תקפו בעיירה דומא ובפרבריה הצפוניים שבאל-ע'וטה המזרחית באמצעות נשק כימי. לפי חלק מהדיווחים ברשתות ערביות, נעשה שימוש בגז כלור שהביא להרג משפחות שלמות. ארגון "הקסדות הלבנות", המשמר האזרחי בפרברי דמשק, דיווח כי המשטר הפגיז את האזור בעשרות חביות נפץ עם גז רעיל, מה שהביא ללפחות 81 הרוגים, בהם נשים וילדים, ולמאות נפגעים. ״לא יכולנו לספור את הגופות״, נכתב בעמוד הרשמי של הארגון בפייסבוק. פעיל בשם יאסר דומאני אמר כי ״שישה אזרחים נהרגו משאיפת גז רעיל על ידי המשטר״. לדבריו, מספר ההרוגים עלול לעלות גם בשל הידרדרות השירותים הרפואיים בעיירה.