נשיא המדינה ראובן ריבלין וראשי מערכת הביטחון יצעדו מחר בראש מצעד החיים בין אושוויץ לבירקנאו,  לציון יום הזיכרון לשואה והגבורה. במצעד החיים ישתתפו למעלה מ-13 אלף בני נוער מרחבי העולם, שיגיעו ב-110 משלחות מ-41 מדינות שונות, בהן ארגנטינה, קנדה, צ'ילה, ארה"ב, פולין, בריטניה ומרוקו. השנה לראשונה תשתתף גם משלחת מיפן. בסוף מסעם, יגיעו בני הנוער לארץ וישתתפו בחגיגות יום העצמאות למדינת ישראל.
 
"כבר שנה לומדים אנחנו עדויות של ניצולים ועכשיו באנו לכאן. ההתרגשות היא רבה. חייבים ללמוד ולהעביר את זה. סיפר ארנון שהגיע מהמשלחת ממקסיקו, "אנחנו שומרים על המסורת. חשוב לנו לדעת וגם לראות מה שעבר על העם היהודי בשואה". משלחת של למעלה מ-100 משתתפים הגיעה גם מפנמה הרחוקה. בין חברות המשלחת נמצאת גם מניה, ניצולת שואה בת 84, המספרת עדות אישית על הזוועות שהיו. "הילדים חייבים לדעת ולא לשכוח. רצו להרוג אותי אבל ניצלתי ולא הצליחו. הקמתי משפחה, היה לי מזל שלרבים אחרים לא היה", ציינה בהתרגשות, והוסיפה: "יש לנו היום מדינת ישראל שתגן עלינו". 
בתשובה לשאלה כיצד היא חשה לנוכח החוק הפולני האוסר לומר שפולנים היו מעורבים בשואה, היא אמרה: "לי אישית קשה לקבוע כי אותי משפחה מפולין הצילה, בזכותה לא הגעתי לאושוויץ. מניה הגיעה עם בתה והיא העדות החיה לבני הנוער. אחת מחברות המשלחת שמדריכה את היהודים באמריקה הלטינית מספרת כי "הקהילות מגובשות מאוד עם זיקה לעם היהודי וכל שנה אנחנו מגיעים לכאן כדי שיראו. מכאן אנחנו ניסע לישראל - הניצחון הגדול של כולנו".

נער בן 17 שהגיע מפנמה אמר: "כל השנה למדנו על השואה ולמדנו מה קרה ואני מאוד מתרגש להיות פה ולראות את זה. לראות מה קרה לעם היהודי. יש לי קרובת משפחה שהייתה בשואה. שמעתי סיפורים אבל עכשיו אני רואה איפה חיו היהודים ומה קרה. הכיכר ברובע היהודי שוקקת בבני נוער רבים מכל קצוות העולם ושפות רבות כבשו את חלל האוויר. חלק מבני הנוער שרים ואחרים שומעים בדומיה על החיים התוססים שהיו כאן עד השואה.

צילום: יוסי זליגר, פלאש 90
בני זוג מבוגרים שהגיעו מארצות הברית סיפרו שמשפחתם היגרה לאחר השואה ועבורם זו סגירת מעגל: "אני מאוד מתרגשים להיות כאן ולראות ולא רק לשמוע", סיפרו חיים ופרידה. הם הוסיפו שהם ממשיכים מכאן לישראל. המשלחות שהיום מקבלות רקע היסטורי בקרקוב, יגיעו בשעות הבוקר לאושוויץ לקראת מצעד החיים שיחל בצהריים. המשלחות מסיירות בעיקר בגטו היהודי ובתחנת הרכבת ממנה יצאו הרכבות עם היהודים המגורשים מקרקוב. המשלחות מתמקדות ברובע היהודי ובגטו. משם הוסעו היהודים ברכבות ורובם לא שבו.
אחד המשתתפים מחר במצעד יהיה הזמר שלמה ארצי שבשבוע הבא ידליק משואה בטקס המשואות בהר הרצל. ארצי ישיר מחר שני שירים: "אני נושא עיני ו"מכתבו של מנחם מנדל". הוא ישיר את השירים בטקס המרכזי שיתקיים בבירקנאו בתום הצעדה. ארצי הוא בן לניצולת שואה מאושוויץ ואביו היה היה בפרטיזנים ולחם נגד הנאצים. אימו של ארצי, מרגלית, הלכה לעולמה השנה בגיל 96. ארצי אמר לקראת המצעד: "אני נרגש, חבל שאימי לא זכתה לראות אותי נוסע. בעצם בשל מותה הסכמתי לנסוע. כצוואה לזכרה ולזכר אחותי נאוה סמל ז"ל שעסקה רבות כסופרת בנושא השואה".

צילום: יוסי זליגר, פלאש 90
 בין הנואמים מחר יהיו הנשיא ריבלין, ונשיא פולין וההערכות הן שהנשיא הפולני ינסה להפיג את המתח ואת הביקורת בעקבות החוק שנחקק במרץ בפרלמנט בוורשה וגם ריבלין צפוי להתייחס לכך. גם משלחת מיוחדת של הקרן הקיימת לישראל, בראשות יו"ר קק"ל דני עטר, הגיעה למצעד, לצד חברי כנסת ומכובדים נוספים מהארץ ומהעולם שישתתפו במצעד החיים.
יו"ר מצעד החיים שמואל רוזמן ציין שלמצעד מחר יש חשיבות בינלאומית עצומה: מגיעים לכאן אלפי בני נוער מכל העולם, והם העדות החיה שלא מאפשרת לשכוח את זכר השואה. בכל שנה, ההיענות להשתתף במצעד החיים עולה וכולם מבינים את החשיבות העצומה. בשבוע הבא כולם יגיעו לישראל לסגירת מעגל במדינת העם היהודי. הוא ציין עוד, בתשובה לשאלה על החוק הפולני כי "הפתרון הוא בדיאלוג מתמשך. חוקים לא פותרים מחלוקות".
מזג האוויר בקרקוב נאה, וגם מחר מזג האוויר צפוי להיות נעים, דבר שיקל על מצעד החיים שיהיה העוצמתי ביותר מאז תחילתו. 200 עיתונאים ואמצעי תקשורת ממדינות שונות בעולם יסקרו אותו הפעם.