האם ההצהרה של מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און על עצירת התכנית הגרעינית מסמנת עידן עולמי חדש? ד"ר אור רבינוביץ', חוקרת תפוצה גרעינית באוניברסיטה העברית, טענה הבוקר (ראשון) בתכניתם של ניסים משעל, דרור רפאל וספי עובדיה ב-103FM, כי "מדובר בסיבוב פרסה ונהירה לכיוון הדיפלומטיה".


"קים ג'ונג און הצהיר שהוא לא יבצע יותר ניסויים גרעיניים, וזו הצהרה חשובה", קבעה המומחית, שהסבירה: "החל מאולימפיאדת החורף, החלה מתקפת חיוכים והישגים דיפלומטית, ובהמשך נודע לנו שהותקן קו טלפון ישיר בין לשכות קוריאה הצפונית לדרומית. בשבוע הבא אמורה להתקיים פגישה בין המנהיגים ואולי תוכרז סוף המלחמה. כל זה קורה לקראת הפגישה בין נשיא ארצות הברית לקים ג'ונג און. כל שהתרחש לאחרונה הוא ההפך מכל מה שראינו מאז שקים נכנס לתפקידו בשנת 2011. מדובר בסיבוב פרסה ונהירה לכיוון הדיפלומטיה".

לדבריה, "נשאלת השאלה האם מחיר הסנקציות ששילם, הוא כה כואב עד שגרם לקריסה במדינתו, לכן הוא פונה למישור הדיפלומטי או שמדובר בהצגה. האם קים מנצל את הזמן על מנת לשפר את מעמדו הדיפלומטי ללא כוונה להתפשר בתכנית הגרעין או שמדובר במנהיג שהחליט שהסנקציות מאיימות על פירוק השלטון שלו. אנחנו עוד לא יודעים זאת, אך נדע בחודשים הקרובים".



"זה יהיה מאוד מוזר אם קים יבטל לפתע את תכניות הגרעין במדינתו, אך אלו הסימנים שהוא משדר לנו", הוסיפה החוקרת. "התנאי של קוריאה הצפונית לביטול הניסיון להגיע לפצצה גרעינית הוא שארצות הברית תיתן לה הגנה לשלטון של קים מרצונה הטוב".

"אני מעריכה", המשיכה, "שהוא מצפה שיתייחסו אליו כמנהיג לגיטימי, ולא ינסו להפיל אותו. מעניין אם טראמפ יהיה מוכן לכך. אינני יודעת מהי רמת האמינות של קים כדיקטטור, אך חשוב לציין שמאז שהסתיימה המלחמה בשנת 53', פיונגיאנג לא יזמה מלחמות, ועל בסיס זה ניתן לנסות לגשר להסכם".

עריכה מטעם 103FM: איתמר זיגלמן