שלושה שבועות בלבד לפני רגע ההכרעה, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ התייחס היום (שלישי) לפרישה אפשרית של ארה"ב מהסכם הגרעין עם איראן, והזהיר את איראן שלא לשוב לפעילות גרעינית בעקבות זאת. במהלך ביקורו של מקבילו הצרפתי עמנואל מקרון, אמר טראמפ כי "הסכם הגרעין היה לא שפוי", והוסיף כי אם בעקבות ביטול ההסכם איראן תשוב להעשיר אורניום, טהרן "תהיה בצרות גדולות יותר משהן אי פעם היו".



נשיא צרפת מקרון, שהגיע לביקור בבית הלבן במה שהוגדר כשליחות אירופית במטרה לשמר את הסכם הגרעין, עליו חתומות גם צרפת, בריטניה וגרמניה, הסכים שיש לבלום את כוחה העולה של איראן באזור, אך הבהיר שהסכם הגרעין וביטולו הוא נושא מורכב, ויש לבחון אותו ביחס להשפעתו הכוללת באזור. אמר מקרון כי על ארצות הברית וצרפת "לעבוד במשותף בנושאים כמו הפצת נשק להשמדה המונית, בין אם בידי קוריאה הצפונית או איראן, האסלאם הקיצוני, נושאי איכות סביבה או סחר בינלאומי".



הורדת ידיים: דונלד טראמפ ועמנואל מקרון, צילום: AFP
הורדת ידיים: דונלד טראמפ ועמנואל מקרון, צילום: AFP


בנוסף לכך, ציינו השניים במהלך מסיבת עיתונאים משותפת את הקשר ארוך השנים בין שתי המדינות, תוך שהם מציינים את התמיכה הצרפתית בארה"ב במהלך המהפכה האמריקאית, וההשתתפות האמריקאית במלחמת העולם הראשונה והשנייה בצרפת. מקרון אף שתל עץ בבית הלבן, לזכרו של הגנרל לה-פייט הצרפתי שלחם לצד ג'ורג' וושינגטון במהפכה האמריקאית, והובא מיער בליו שבצרפת, בו נלחמו אמריקאים במהלך מלחמת העולם הראשונה.

מוקדם יותר היום, התייחס נשיא איראן חסן רוחאני לפרישה אמריקאית אפשרית מהסכם הגרעין, והזהיר את ארה"ב מהשלכות אפשריות של המהלך. "אם בבית הלבן לא יעמדו בהתחייבויות שלהם, אני אומר להם שהממשלה האיראנית תגיב בתקיפות. אם מישהו יבטל את העסקה, הוא יאלץ להתמודד עם השלכות חמורות", אמר רוחאני.

מזהיר מהשלכות חמורות. חסן רוחאני, צילום: AFP
מזהיר מהשלכות חמורות. חסן רוחאני, צילום: AFP


זריף: "מנהיגי אירופה צריכים לעודד את טראמפ להישאר בהסכם וליישמו"

אתמול התייחס שר החוץ של איראן מוחמד זריף לאפשרות שארצות הברית תצא מהסכם הגרעין עם ארצו. בציוץ בטוויטר כתב זריף כי "אין תוכנית ב' להסכם, זה הכל או כלום". לדברי השר האיראני, מנהיגי אירופה צריכים לעודד את הנשיא דונלד טראמפ לא רק להישאר בהסכם, אלא, מה שיותר חשוב, להתחיל ליישם את החלק שלו בעסקה ביושר".

הציוץ של זריף בא בהמשך לדברים שאמר שלשום על ההסכם בראיון לרשת CBS, לפיהם, "פרישה של טראמפ מההסכם תוביל לבידוד ארה"ב בקהילה הבינלאומית. הסיבה שהנשיא האמריקאי לא נסוג מהעסקה ב-15 החודשים האחרונים, על אף שלא אהב אותה, היא העובדה שכולם יעצו לממשל שנסיגה ממנו תראה לקהילה הבינלאומית כאינדיקציה לכך שארצות הברית אינה שותפה מהימנה. לכן, מבחינת הנוכחות האמריקאית בקהילה הבינלאומית, התגובה לא תהיה נעימה לארצות הברית".

עוד אמר זריף כי "לאיראן יש אופציות רבות במקרה כזה וגם הן אפשרויות שאינן נעימות. אם יתחילו להקטין את היתרונות של העסקה עבור איראן אז אין לנו שום סיבה להישאר בעסקה. לא מקובל עלינו הסכם חד צדדי. האפשרויות כוללות חידוש במהירות הרבה יותר גדולה של הפעילות הגרעינית שלנו. אפשרויות אלה מוכנות ליישום, ונעשה את ההחלטה הנדרשת כאשר נראה לנכון".