סגנו של הנשיא טראמפ, מייק פנס, אמר היום (שלישי)  ל"פוקס ניוז" כי "נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מוכן לוותר על השתתפות בפסגה ההיסטורית עם שליט קוריאה הצפונית קים ג'ונג און בחודש הבא". ב-12 ליוני אמור להתקיים בסינגפור מפגש פסגה בין נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לבין שליט קוריאה הצפונית, קים ג'ונג און. בשבוע שעבר איימה קוריאה הצפונית לבטל את הפגישה וזאת בגלל תרגיל צבאי שצבא קוריאה הדרומית מתכנן לערוך בשיתוף עם הצבא האמריקאי.



פנס חידד את דבריו והוסיף כי  "זו תהיה טעות גדולה מצד קים ג'ונג און לחשוב שהוא יכול לשחק בדונלד טראמפ". כאשר נשאל אם טראמפ עדיין מוכן לוותר על הפסגה המתוכננת להיערך ב-12 ביוני בסינגפור, השיב: "אין שום ספק".



כזכור, הנשיא האמריקאי אמר בשבוע שעבר כי ממשלו לא מעוניין בפירוקה של פיונגיאנג מנשק גרעיני על בסיס המודל שבו פורקה מנשקה לוב של מועמר קדאפי. היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון אמר בתחילת השבוע כי וושינגטון מעוניינת ב"מודל הלובי", מה שעורר בתגובה איום מהתקשורת הצפון קוריאנית לבטל את השיחות. 

קים ג'ונג און. צילום: רויטרס
קים ג'ונג און. צילום: רויטרס

הנשיא אמר כי ההסכם שהוא מעוניין בו יגן על קים. "הוא יהיה שם, הוא ינהל את ארצו, ארצו תהיה מאוד עשירה", אמר טראמפ. "המודל הלובי היה מודל שונה מאוד. אנחנו ריסקנו את המדינה הזאת". כזכור, משטרו של קדאפי הסכים ב-2004 לדרישת ארצות הברית להתפרק מנשק להשמדה המונית. קדאפי הופל מהשלטון ב-2012 במרד שגובה על ידי כוחות נאט"ו. 

טראמפ אמר כי המודל הלובי יהיה רלוונטי רק אם לא יהיה ניתן להגיע להסדר עם קוריאה הצפונית. "אנחנו לא יכולים לתת למדינה הזאת להחזיק בנשק גרעיני. אנחנו פשוט לא יכולים לעשות זאת", אמר הנשיא האמריקאי. טראמפ הוסיף כי אם הפגישה תקרה אז "היא תקרה" ואם לא, ארצות הברית תמשיך הלאה לדבר הבא.  

בשבוע שעבר דיווח האתר "דה היל" כי תמונות לוויין מראות שקוריאה הצפונית החלה לפרק את אתר הניסויים הגרעיניים שלה. ארגון המעקב האמריקאי המוביל "38 נורת'" דיווח כי "לאחר דיווחים ראשוניים על תוכניות לאפשר לאנשי תקשורת לפקח על סגירת אתר הניסוי הגרעיני פונגאיי-רי, תמונות לוויין מה-7 במאי מוכיחות כי פירוק האתר כבר החל".