מרכז המעקב הסורי לזכויות האדם, המוכר לרוב כמקור מהימן למתרחש במלחמת האזרחים בסוריה, מדווח היום (חמישי) על שלוש התפתחויות שעשויות להתברר כסימנים הראשונים ליישום הסדר חדש בדרום המדינה. הראשונה היא הכנות שמקיימים כוחות חיזבאללה והמיליציות הנתונות לחסות איראנית לנסיגה מן האזור. התפתחות זו באה על רקע דיווחים שהופיעו במהלך השבוע האחרון, כמו גם התבטאויות מצד בכירים במערכת הפוליטית בחלק מן המדינות המעורבות, אשר מצביעים על כך שבלב ההסדר החדש המסתמן עומדת השבת שליטת המשטר הסורי באזורי הגבול עם ירדן וישראל תמורת הרחקת הנוכחות של איראן ושלוחיה מדרום סוריה.

שר החוץ סרגיי לברוב הבהיר פעמיים במהלך השבוע כי מבחינת רוסיה אין מקום לנוכחות איראנית בדרום סוריה, ודבריו נראים כתואמים את הדיווח של "החדשות" בתחילת השבוע על הבנות שהתגבשו בין שרי הביטחון של רוסיה ושל ישראל, הנשענות גם הן על הרחקת איראן וחיזבאללה מן האזורים הסמוכים לגבול הסורי עם ישראל בתמורה לקבלתה של ישראל את השבת שליטת אסד באזור. ליברמן ושויגו נועדו היום במוסקבה, ועל-פי הודעת שר הביטחון ליברמן הם דנו בנושא עתידו של אזור דרום סוריה. מי שהבהיר כי הוא אינו תומך נלהב של הסדר זה הוא ראש הממשלה בנימין נתניהו. "אני מבקש לחדד", אמר השבוע נתניהו בוועידת הגליל, "איראן צריכה לצאת מסוריה כולה. איננו שותפים להבנות כאילו הסכמנו לפחות מזה. בכל מקרה נפעל לפי האינטרסים שלנו, עם או בלי הבנות." 
 
שאלה נוספת שעומדת על הפרק ונראה כי תוכרע בשבועות אם לא בימים הקרובים, היא האם השבת שליטתו של המשטר הסורי באזור, אשר למעלה ממחציתו נתונה כיום בידי ארגוני מורדים שונים,  תצא לפעול באמצעים צבאיים או דיפלומטיים. בהקשר זה מדווח ארגון המעקב הסורי על המשך תגבור הכוחות של צבא סוריה באזורי דרעא וקוניטרה, שהחל בסוף השבוע שעבר, לקראת האפשרות של מבצע צבאי לכיבוש האזור אם לא יושג הסכם "פיוס" עם המורדים. תגבור זה, כפי שדווח מוקדם יותר השבוע, מלווה באיום מפורש שמעביר המשטר באמצעות עלונים המונחתים על-ידי מסוקי חיל האוויר של המשטר בדרום, בהם מובהר למורדים כי הם ניצבים בפני הברירה שבין מסירת נשקם ונכונות להתפנות מן האזור, למוות ודאי מידי כוחות צבא סוריה בקרב.

יעזבו את סוריה? נשיא איראן רוחאני. צילום: רויטרס
יעזבו את סוריה? נשיא איראן רוחאני. צילום: רויטרס


יתר על כן, ארגון המעקב דיווח בימים האחרונים על הפרות מוגבלות בידי כוחות המשטר של ההסכם האמריקני-רוסי-ירדני שיצר בקיץ שעבר את אזור אי-ההסלמה בדרום סוריה. אל מול ההכנות הצבאיות של אסד, הבהירה מחלקת המדינה האמריקנית בתחילת השבוע כי ארצות-הברית תנקוט "צעדים נחושים" אם הסכם אי-ההסלמה באזור יופר על-ידי המשטר הסורי. קשה להאמין כי מהלכי צבא סוריה אינם מגובים ונתמכים על-ידי מוסקבה, אולם יחד עם זאת, התבטאותו של לברוב אמש כי רוסיה פועלת בשיתוף-פעולה עם ארצות-הברית וירדן, והדגש ששם על הסכם "אי-ההסלמה" באזור, עשויים להעיד כי הצמרת הרוסית רואה במהלכים אלו אמצעי לחץ בעיקרו של דבר, וכי היא מעדיפה להשיב את שליטת אסד בדרום באמצעים דיפלומטיים. 
 
למעשה, דבריו של לברוב נראים כאיתות להיענות רוסית בסיסית להצעה אמריקנית להסדר עליה דיווח עיתון "אל-שרק אל-אווסט" בתחילת השבוע. על-פי הדיווח, בכיר מחלקת המדינה דייויד סטרפילד גיבש בשבוע שעבר הצעה להסדר שיכלול, בין היתר, את הסגת כל המיליציות – סוריות ושאינן סוריות - למרחק 25-20 קילומטרים מהגבול הסורי-ירדני, השבת שליטת צבא סוריה על אזור הגבול, פינוי לוחמי ארגוני המורדים למחוז אדליב שבצפון, ואולי אף פינוי הבסיס האמריקני החשוב באל-תנף שבמשולש הגבולות הסורי-ירדני-עיראקי.
 

ההתפתחות השלישית עליה מדווח ארגון המעקב חלה בתחום הדיפלומטי. בעוד שהצעת סטרפילד כוללת לכאורה פינוי של כוחות המורדים לאידליב, ובכך נענית לדרישת משטר אסד, דיווח היום הארגון כי השיחות המתקיימות בין ארצות-הברית, רוסיה וירדן עוסקות גם באפשרות של הישארות חלק מארגוני המורדים בדרום סוריה בתמורה למסירת נשקם הכבד והבינוני, וביסוס המנהל באזור על מועצות שיורכבו מאנשי הקהילות המקומיות. במקביל דיווח הארגון כי ההסדר שרוסיה מציעה לכוחות המורדים עצמם כולל גם הוא הישארות באזור של חלק מארגוני המורדים והתארגנותם ככוח מקומי הפועל תחת פיקוח המשטר הצבאית הרוסית, שליטת צבא סוריה בצד הסורי של הגבולות עם ישראל וירדן, ומניעת כניסתו לתוך הערים והכפרים באזור. זאת בנוסף לפינוי 500 לוחמי חיזבאללה וכלל המיליציות הפרו-איראניות ממשולש קוניטרה-דרעא-דרום מערב דמשק, ופינויים מן האזור של לוחמי ארגון "היאת תחריר אל-שאם" (הידוע בשמו הקודם, ג'בהת אל-נוסרה) וצבא ח'אלד בן אל-וליד הנאמן לדאעש.

שר הביטחון ליברמן ושר ההגנה הרוסי שויגו במוסקבה. צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון
שר הביטחון ליברמן ושר ההגנה הרוסי שויגו במוסקבה. צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון