"העבר לא חייב להכתיב את העתיד": לאחר פגישתם של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ומנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און וחתימתם על הסכם הבנות משותף, בו מתחייב קים על פירוז חצי האי הקוריאני מנשק גרעיני, נשא היום (שלישי) טראמפ נאום בו הוא מסכם את הוועידה ההיסטורית.


טראמפ פתח והודה למנהיגי סין, קוריאה הדרומית ויפן ולמנהיג קוריאה הצפונית. "אני רוצה להודות לקים על כך שלקח צעד נועז ראשון עבור עמו. צעד חסר תקדים וראשון בין נשיא ארה"ב ונשיא מצפון קוריאה שמוכיח ששינוי יכול לקרות", אמר, "המפגש שלי עם קים היה כנה ומיוחד בזמן מוגבל תחת נסיבות מיוחדות. אנחנו מוכנים להתחיל היסטוריה חדשה ולכתוב פרק חדש בין העמים". 
 
"70 שנה, היה עימות מדמם שקרע את חצי האי הקוריאני, עשרות אלפים של אמריקאים נהרגו, והמלחמה לא הסתיימה עד עצם היום הזה, אבל כעת יש לנו תקווה שהיא תסתיים. העבר לא חייב להכתיב את העתיד". 

טראמפ ציין כי שני הצדדים חתמו על פירוק מוחלט של קוריאה הצפונית מנשק גרעיני וכי הסנקציות יימשכו בשלב זה. "לקים יש הזדמנות שלא היתה מעולם. חתמנו על הצהרה שהאי יפורק מנשק גרעיני. הסכמנו למשא ומתן מאומץ בהקדם האפשרי והוא רוצה לעשות את זה. לא מדובר בעוד ממשל שלא התחיל בשום צעד ולכן לא ביצע את העבודה. בדרום קוריאה ישנם אנשים מוכשרים ביותר. הם חולקים תרבות, היסטוריה ושפה, אבל השליחות שלהם כעת להסיר מהם את האיום הגרעיני יהיה אפשרי ולפחות הסנקציות יישארו במקומם בינתיים".

טראמפ וקים. צילום: AFO
 
טראמפ במסיבת העיתונאים. צילום: רויטרס
טקס החתימה על ההסכם בפסגה בסינגפור - צילום: רויטרס

"קים אמר לי שקוריאה הצפונית כבר הורסת מתקן גדול של בדיקות, והסכמנו לכך גם לאחר חתימת ההסכם. הטילים שנבדקו והאתר יהרסו בימים הקרובים. אנחנו מתחילים בתהליך מאומץ והשלום תמיד שווה את המאמץ, במיוחד במקרה הזה. זה היה צריך להיפתר לפני הרבה זמן". עוד הוסיף טראמפ: "חולמים על יום של איחוד בין הקוריאות, שנוכל לגרש את אפלת המלחמה. העתיד המזהיר הוא מה שקורה עכשיו, הוא נמצא בהישג ידינו והוא יהיה גם יקרה. אנשים חשבו שזה לא יכול לקרות, עכשיו זה קורה". עוד ציין טראמפ כי יגיע לפיונגיאנג בשלב מסוים ויזמין את קים לבית הלבן.

הנושא של השבויים חשוב מאוד. מה אתה מצפה שיעשה לזכויות האדם?
"דיברנו על זה, היתה הנקודה שבה התחלנו וגם סיימנו, הוא רוצה לעשות דברים. אתם תופתעו, הוא חכם, יודע לנהל משא ומתן. הוא העלה את העובדה שמעולם לא היו כמונו, מעולם לא היה משהו כמו עכשיו. נתנו להם מיליארדי דולרים, אבל כעת הזמנים שונים, והנשיא גם שונה. מדובר באחת הסיבות שיצאתי למסע הזה. כדי להצדיק את הפגישה הזו הם התחייבו לפירוק מנשק גרעיני, זה גדול. הם שחררו שלושה אמריקאים, והם חיים עם המשפחה שלהם". 

"כשהסנקציות האכזריות יתקבלו, איראן תנהל מו"מ"

על הסכם הגרעין עם איראן אמר נשיא ארצות הברית כי האיראנים ייאלצו לשבת לשולחן המשא ומתן בסופו של דבר. "איראן שונה מלפני מספר חודשים, הם לא מסתכלים על המזרח התיכון או על סוריה כפי שהם היו. אני חושב שיגיע הזמן המתאים, ושהסנקציות האכזריות נגד איראן יתקבלו, הם ינהלו משא ומתן, כרגע זה מוקדם מדי".

טראמפ וקים חותמים על ההסכם. צילום: רויטרס
טראמפ וקים חותמים על ההסכם. צילום: רויטרס


"מפסיקים את משחקי המלחמה"

בנוסף, הצהיר טראמפ כי התמרונים הצבאיים עם קוריאה הדרומית ייפסקו. "נוציא את החיילים הביתה. יש לנו 32 אלף חיילים בקוריאה, אני רוצה להחזיר אותם הביתה, אבל זה לא חלק מהמשחק. אנחנו נפסיק את משחקי המלחמה, ונחסוך הרבה כסף, עד לנקודה שנהיה במשא ומתן, ואם הוא לא יתקדם, אז נראה. נחסוך הרבה כסף".

טראמפ הוסיף כי "האוכלוסייה שסובלת בקוריאה הצפונית זכתה בניצחון היום. ברגע שנתחיל בתהליך, תגיע הנקודה שאולי נצליח. עוד לא סיימנו את המשא ומתן, אבל יש נקודת אל חזור, אי אפשר להחזיר את הנשק הגרעיני. יפן מוכנה לעזור להם, ארה"ב שילמה כבר מחיר גבוה מאוד, והם צריכים לשלם עכשיו". 

"נזדקק לעוד פגישות", אמר, "לא רוצה להשלות אנשים, אבל הרבה דברים קרו לפני שאנחנו הגענו. למשל, החזרת שרידי הגופות בכלל לא היה באג'נדה שלנו. בסוף העליתי את הנושא, וקים הסכים. יש הרבה אנשים שלנו שקבורים בהרבה מקומות". 

אתה רואה את קים כאדם שווה אליך?
"אני לא מסתכל על כך. אעשה מה שצריך שהעולם הזה יהיה בטוח יותר. אני יושב איתו על במה וזה יגרום להציל 30 מיליון אנשים, אני מוכן לעשות את זה. מוכן לנסוע לסינגפור בשמחה. זה לקח זמן, והם ויתרו על הרבה מאוד דברים. אם אני אחסוך את החיים האלה ואבנה עם איש חזק מאוד מערכת יחסים, ובמדינה עם נשק גרעיני עוצמתי, זאת זכותי". לאחר מכן תקף את הנשיא לשעבר קלינטון ואמר: "קלינטון סירב לפגישה עם קים ג'ונג איל. הוא הוציא שלושה מיליון דולר ולא קיבל כלום"

ההסכם שנחתם בין קים לטראמפ מכיל התחייבות לפירוז חצי האי הקוריאני מנשק גרעיני, הענקת ערבויות ביטחוניות לקוריאה הצפונית מצד ארה"ב וייסוד מחדש יחסים דיפלומטיים בין שתי המדינות.



במסמך שנחתם נכתב: "משוכנעים שביסוס של יחסים חדשים בין ארה"ב ובין קוריאה הצפונית יתרום לשלום ולשגשוג של חצי האי הקוריאני ושל העולם, ומכירים בכך שבניית אמון הדדית יכולה לקדם את הפירוז הגרעיני של חצי האי הקוריאני, הנשיא טראמפ והיו"ר קים ג'ונג-און מצהירים את הדברים הבאים: 

1. ארה"ב וקוריאה הצפונית מתחייבות לבסס יחסים חדשים בין המדינות בהתאם לרצון של העמים של שתי המדינות למען שלום ושגשוג. 
2. ארה"ב וקוריאה הצפונית ישקיעו מאמצים משותפים בבניית משטר שלום ממושך ויציב בחצי האי הקוריאני. 
3. כשהיא מאשררת את הצהרת פנמונג'ום מ-27 באפריל 2018, קוריאה הצפונית מתחייבת לפעול לעבר פירוז גרעיני מוחלט של חצי האי הקוריאני. 
4. ארה"ב וקוריאה הצפונית מתחייבות לאתר שרידים של שבויי מלחמה ונעדרים בקרב, כולל השבתם של מי שכבר זוהו".